Berlingske Business

Danske rekordeksport til Tyskland nærmer sig 120 mia.

de
Et stigende tysk privatforbrug og den laveste arbejdsløshed siden genforeningen i 1991 fungerer som en motor for de danske selskaber, der forventes at øge eksporten til landet med 5 pct. næste år. Foto:

Tysklands position som Danmarks største eksportmarked bliver stærkere år for år, og i 2016 ventes vareeksporten at nå 120 mia. kr., hvilket vil være ny rekord.

Kampen for at komme ind på det tyske marked kan være lang og kan sammenlignes med at stå over for Bayern Münchens frygtindgydende fodboldhold.

Carsten Jespersen, der er administrerende direktør i KE Fibertec, som laver tekstilbaserede ventilationsløsninger, har oplevet udfordringen på egen krop.

Det skriver Børsen.

»Tyskerne er konservative, og de er bureaukratiske. Der skal holdes rigtig mange møder, og der skal gennemføres rigtig mange test. Det er voldsomt svært at komme igennem. Men når man først er inde i varmen, er de tyske kunder meget loyale og i stigende grad er de igen også parate til at betale for kvalitet. Bare man argumenterer for, at de får value-for-money, understreger Carsten Jespersen, der har indgået aftaler med blandt andet Daimler,« til Børsen.

MARKETS EUROPE STOCKS/

Et stigende tysk privatforbrug og den laveste arbejdsløshed siden genforeningen i 1991 fungerer som en motor for de danske selskaber, der forventes at øge eksporten til landet med 5 pct. næste år.

»Den danske vækststory i Tyskland er fortsat intakt. Eksportørerne ser potentiale i både ord syd og nord, og de profiterer især på tyskernes stigende privatforbrug,« siger Reinar Perau, administrerende direktør for Dansk Tysk-Handelskammer til Børsen.

malene Birger

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen