Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Danske rederier køber stort ind i Kina

21BUSKinesisk-skibsv-rft-18.jpg
Kina er i dag verdens største skibsbyggernation. Her blev det 189,5 meter lange Ocean Shearer i april navngivet på Cosco-værftet i Dalian. Foto: Xinhua

Over halvdelen er alle skibe bestilt af danske rederier bliver nu bygget på kinesiske værfter. I alt er der tale om 67 skibe til en værdi af mellem 13 og 15 mia. kr., hvilket er en markant stigning i forhold til tidligere år.

Til trods for faldende aktiviteter inden for en række segmenter er Kina stadig klodens vigtigste marked for danske rederier. Det kommer nu også til udtryk i mængden af danske skibe, der bliver bygget på kinesiske værfter. Over halvdelen af nye byggerier til den danske handelsflåde finder sted i Kina.

Rederiernes ordrer er over de næste to år på verdensplan på 122 skibe, hvoraf 67 er placeret i Kina – samlet er der tale om bestillinger til en værdi af mellem 13 og 15 mia. kr. Det viser en opgørelse lavet af Danmarks Rederiforening.

»Det er helt klart et anderledes billede og massivt mere, end der har været tale om de forgangne år,« siger Jakob Ullegaard, direktør i Rederiforeningen. Han er del af den erhvervsdelegation, der sammen med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen i forgangne uge besøgte Beijing og Shanghai.

20BUSChristian-Levin-1-1520.jpg

»Det viser, at de kinesiske værfter får et højere og højere niveau og er i stand til at løfte en bredere portefølje af skibsbygningsopgaver. Nu kan de bygge nogle kategorier, de for ti år siden ikke kunne,« forklarer Jakob Ullegaard.

Sydkorea er fortsat den primære leverandør af de største containerskibe, men kineserne har fået foden inden for på markedet for produkttankskibe. Og det er netop den type skibe, mange af de danske rederier efterspørger. For selv om skibsfarten generelt er presset af lave fragtrater, har en lav oliepris haft en positiv effekt på transport af råolie og olieprodukter.

Fire produkttankere til Torm

Rederiet Torm er blandt de danske virksomheder, der har været på opkøb. I slutningen af sidste år bestilte Torm fire store produkttankskibe for 1,4 mia. kr. med option på yderligere seks skibe.

»Kina laver god kvalitet til den rigtige pris,« fortæller Torms Senior Vice President, Lars Christensen, der bl.a. har ansvaret for indkøb af skibe. Fordi både værfter og banker er statsejede, har kineserne formået at sammensætte løsninger, hvor både produkt og finansiering spiller godt sammen. Og så er de kinesiske værfter ofte mere fleksible end deres konkurrenter i Sydkorea og Japan.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

»I Kina kan man komme meget tidligere ind og sammen med værftet definere, hvad det er, man gerne vil have. Vi er medbestemmende i designet og i forhold til, hvilke hovedkomponenter der bliver brugt,« forklarer Lars Christensen.

Maritim supermagt

Kina er i dag verdens største skibsbyggernation. Sektoren voksede i mange år i et rasende tempo, men mange af landets værfter er i økonomiske vanskeligheder. Konsekvensen af global overkapacitet og faldende indtjeninger hos rederierne har ramt endnu hårdere i Kina end mange andre steder. Alligevel bliver den kinesiske stat ved med at tildele store subsidier til nybyggeri, når kinesiske rederier skrotter gamle skibe. Det er med til at forværre problemet med for mange skibe på verdenshavene, men ikke meget tyder på, at den kinesiske ledelse har i sinde at ændre sin politik på området.

Billede

Kina ønsker i endnu højere grad end i dag at blive en maritim supermagt og at sætte sig på en større del af værdikæden for landets enorme handel med udlandet. Tidligere i år blev Kinas to største shippingselskaber slået sammen og givet navnet China Cosco Shipping. Af et mailsvar til Berlingske fremgår det, at den nye shippingmastodont har store ambitioner om at udbygge sin flåde de kommende år.

»Kun ved at skalere op og øge størrelsen af skibene kan vi blive konkurrencedygtige på de afgørende shippingruter og tilbyde den mest stabile service til vores kunder,« skriver China Cosco Shipping.

Fastholdelse af arbejdspladser

I Beijing mødtes Troels Lund Poulsen med den kinesiske transportminister, hvor problemet med overkapacitet i shippingbranchen var på agendaen.

Kultur skal trække turister til Danmark RB Kinesiske chartertur

»Man må nok være realistisk og sige, at hvis man virkeligt vil flytte noget, kræver det i højere grad et globalt sigte. Jeg gjorde opmærksom på emnet overkapacitet, men jeg tror også, at man må kende sin besøgelsestid, fordi den måde den kinesiske værftsindustri er skruet sammen på ikke kun handler om forretning, men også om at fastholde arbejdspladser,« siger den danske minister.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen