Berlingske Business

Danske økonomer: Markederne vil kun i begrænset omfang reagere på det tyske valg

GERMANY-VOTE-CDU
Det tyske valg vil næppe have enorme og uforudsigelige indvirkninger på finansmarkedet, forudsiger danske økonomer. Foto:

Der er ingen udsigt til panik på finansmarkederne oven på det tyske valg. Godt nok er den tyske kansler Angela Merkel og CDU svækket. Men det var ventet, og tysk økonomi har musklerne til at klare lidt politisk turbulens.

Selvom euroen ser ud til at blive en smule svækket mandag morgen i lyset af det tyske valg, venter danske bankøkonomer ikke de store udsving på grund af valgresultatet.

Ifølge Financial Times globale markedsoverblik faldt euroen 0,3 pct. over for dollaren og kostede mandag morgen 1,192 dollar.

Det er en reaktion på, at den tyske forbundskansler Angela Merkel og hendes kristen-demokratiske parti, CDU, godt nok behold regeringsmagten, men måtte nøjes med 32,7 pct. af stemmerne. Det er en tilbagegang på knap ni pct. i forhold til valget i 2013.

Også de tyske socialdemokrater gik kraftigt tilbage, og har meddelt, at de ikke agter at deltage i regeringsdannelsen, mens det højreorienterede AfD stormede frem og opnåede 12,6 pct. af stemmerne.

Alt tyder derfor på en regering bestående af CDU, FDP og De Grønne.

Danske økonomer er dog ikke voldsomt bekymrede for de økonomiske effekter af valgresultatet i Tyskland.

GERMANY-ELECTION/REACTION MERKEL

Nordeas chefstrateg Philip Jagd forventer, at aktiemarkedet åbner i plus mandag. Valget i Tyskland har nemlig ikke givet anledning til de store overraskelser og bør derfor ikke ændre på, at markederne ventes at komme godt fra start, skriver Philip Jagd i en kommentar.

»Den forventede markedseffekt vil begrænse sig til et lille plus pga. fraværet af store negative overraskelser,« skriver Philip Jagd.

Han henleder samtidig opmærksomheden på de tal for tysk erhvervstillid (IFO), som offentliggøres senere mandag formiddag. Hvis de som ventet viser øget optimisme, vil det kunne trække aktierne yderligere op, vurderer Philip Jagd.

Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, mener heller ikke, at det tyske valg på sigt får negativ effekt for økonomien. Den tyske økonomi står stærkt nok til at modstå lidt politisk turbulens, og den tyske økonomiske politik vil fortsat ligge fast med Merkel ved roret.

»Uanset hvem som i givet fald skal ledsage hende som koalitionspartner kommer der næppe til at ske større bevægelser på rente-, valuta- eller aktiemarkederne. De første finansielle reaktioner har som forventet været afdæmpede på trods af tilbagegangen til den nuværende regering,« skriver Per Hansen.

Svækkelsen af Merkel er dog ikke lige frem positiv set ud fra en markedsvinkel, mener Frank Engholm, chefstrateg i Nykredit. Ifølge ham har valget aldrig været et afgørende markdstema. men på langt sigt har markederne forhåbeninger til Tysklands vilje og muligheder for at udvikle eurosamarbejdet, ikke mindst efter, at Emmanuel Macron er blevet valgt til præsident i Frankrig.

»Men den del ser nu lidt sværere ud en håbet. Euroen er svækket marginalt, men vi ser ingen betydelige bevægelser i markederne på baggrund af valget i dag,« forudser Frank Engholm i en kommentar.

berlin

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen