Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Danske firmaer stormer frem i Iran

18BUSBUSINESS-110553.jpg
Danmark sendte i januar en stor handelsdelegation til Iran. Her er det udenrigsminister Kristian Jensen (V), der giver hånd til en lokal iransk kvinde. Foto: Udenrigsministeriet

Den danske eksport til Iran brager i vejret med en stigning på 80 pct. i første halvår. Danske virksomheder har taget hul på et regulært eksporteventyr.

For godt ti år siden stormede rasende demonstranter den danske ambassade i Iran i protest mod Muhammed-tegningerne. I dag blomstrer forholdet mellem Danmark og Iran.

En større charmeoffensiv med besøg fra to danske udenrigsministre på to år – senest udenrigsminister Kristian Jensen (V) ledsaget af 124 forretningsfolk i januar 2016 – har været med til at bane vejen for, at danske virksomheder har fuld fart på salgsvognene i Iran.

Danske virksomheder har lynhurtigt fået fat i det iranske marked, efter at det internationale samfund i januar ophævede en række skrappe sanktioner mod landet, der har et indbyggertal på niveau med Tysklands

kj

Den danske medvind i Iran kan helt konkret aflæses i eksporttallene. De viser, at vareeksporten i årets første seks måneder voksede hele 80 pct. i forhold til den tilsvarende periode i 2015. Til sammenligning har de 28 EU-lande oplevet en gennemsnitlig stigning i eksporten til Iran på omkring 13 pct.

Dansk erhvervslivs succes i Iran skyldes i høj grad, at danske virksomheder kan levere højteknologiske løsninger, som sætter skub i Irans økonomiske hjul, forklarer Danny Annan, der er Danmarks ambassadør i Teheran.

»Dansk erhvervsliv har nogle løsninger, som iranerne har behov for. Vi kan levere nogle teknologiske løsninger, som gør de iranske virksomheder i stand til at øge deres produktivitet og kvalitet og dermed deres konkurrence­evne,« siger Danny Annan.

Potentiale for mere

Selv om den danske eksport til Iran allerede er tilbage på niveauet, fra før det internationale samfund i 2010 indførte en række strenge handelssanktioner mod landet, vurderer Danny Annan, at der fortsat er meget at komme efter i Iran for danske virksomheder.

Dansk erhvervsliv har den særlige fordel, at iranerne har stor tillid til danske produkter, og til at danskerne overholder deres aftaler, forklarer Annan.

»Iranske forretningsfolk har et meget positivt indtryk af Danmark. De siger, at når de underskriver en kontrakt med danskere, så er de meget sikre på, at deres danske partnere vil gøre alt for at efterleve kontrakten. Samtidig har danske virksomheder været gode til at opretholde kontakten til Iran på trods af sanktionerne. Da sanktionerne så blev ophævet, kunne virksomhederne skrue op for samhandelen igen,« siger Danny Annan.

Piux: IRAN

Hjørnestenen i den danske eksport til Iran er medicinalbranchen, men også inden for fødevarer og energi har dansk erhvervsliv gode muligheder for at sælge sine produkter, vurderer Danny Annan. Han peger på, at Irans massive miljøproblemer betyder, at virksomheder inden for vedvarende energi også har gode muligheder for at komme til fadet.

Danske virksomheder nøjes dog ikke kun med at sende produkter på lange sejlture til det folkerige land i Mellemøsten. Over de seneste måneder har store danske selskaber som Grundfos, Danfoss, FLSmidth, Haldor Topsøe og Maersk Line åbnet nye kontorer i Iran.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Danfoss holdt kontakten

På trods af de internationale sanktioner har f.eks. industrikoncernen Danfoss formået at holde sin forretning kørende i Iran, hvor koncernen har været engageret i mere end 30 år.

Levent Taskın, der er direktør for Danfoss i Tyrkiet, Mellemøsten og Afrika, ser et stort potentiale i Iran, som han beskriver som et stærkt industrialiseret land med bilindustri, minedrift og byggeindustri.

»Det betyder, at der er et stigende behov for fødevarer, energi og infrastruktur, som er de vigtigste løsninger, vi leverer. Vores køleløsninger kan holde maden kold og frisk fra produktion til forbrugere. Iran er et meget attraktivt marked for alle produktsegmenter i Danfoss,« siger Levent Taskin.

IRAN-NUCLEAR/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen