Berlingske Business

Dansk Industri: Handelskrigen er afværget - for nu

APTOPIX Trump Trade
USA's præsident Donald Trump og EU-Kommissionens formand Jean-Claude Juncker i det Ovale Kontor i Det Hvide Hus i Washington. (AP Photo/Evan Vucci) Foto:

Onsdag blev USA og EU enige om rammerne for den fremtidige handelsaftale mellem parterne.

Onsdag var en god dag for Danmark og de danske virksomheder.

Her blev den amerikanske præsident, Donald Trump, og EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, nemlig enige om rammerne for en fremtidig handelsaftale mellem USA og EU.

Det mener Peter Tagesen, der er underdirektør i Dansk Industri.

»Handelskrigen er blevet afværget - i hvert fald i første omgang. Men det er klart, at når det så er sagt, så er de ikke blevet enige om noget særlig konkret,« siger han.

Det er småt med detaljer om aftalen efter mødet, der onsdag fandt sted i Det Hvide Hus.

Juncker oplyste dog, at Trump har indvilget i ikke at gennemføre sin trussel om at øge tolden på biler og autodele, som USA importerer fra Europa.

Derudover vil man »revurdere« de eksisterende toldsatser på stål og aluminium, som Trump annoncerede i marts.

Tagesen mener, at udfaldet af mødet er det bedste, man inden mødet kunne håbe på.

»EU-toppen var på en vanskelig mission i går. Formålet med missionen var at få afværget den handelskrig, som har været i sin vorden i flere uger. Det lykkedes, og det er positivt for Danmark og det danske erhvervsliv,« mener han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen