Berlingske Business

Dansk hjælp til nærsynede kinesere

04BUSCHINA-POPULATION.jpg
80-årige Li har i sin levetid været vidne til en helt utrolig forbedring af levevilkårene i Kina. Den gennemsnitlige levealder er steget fra 41 år til 73 år på fem årtier, og der er penge at tjene på Kinas ældre. Foto: Jason Lee

Et plejehjem og adskillige nye øjenklinikker er de seneste eksempler på danske sundheds- og velfærdsløsninger rettet mod det kinesiske marked. Antallet af ældre kinesere er eksploderet på få årtier.

Når kineserne ikke sover, sidder de jo og kigger ned i deres mobil.«

Jørn Jørgensen, ejer og grundlægger af øjenklinikkæden EuroEyes, er godt i gang med at fortælle om, hvorfor han har besluttet sig for at satse stort på øjenkirurgi i Kina. Næsten ni ud af ti kinesere er nærsynede – og mange af dem i ganske høj grad.

FOA: Dagpengeudspil er endnu en lappeløsning Overenskomt på pl

I Danmark døjer omkring hver tredje med samme problem. Forskellen skyldes genetiske forhold, men også kinesernes læse- og mobilvaner spiller ind, fortæller den danske læge og forretningsmand. Han har i en del år rejst frem og tilbage mellem Kina og Europa for at lægge fundamentet for et større indtog på det kinesiske marked for behandling af nærsynethed, gammelsyn og andre synsvanskeligheder.

EuroEyes åbnede sin første klinik i Shanghai for to år siden. Inden for det næste halve år følger tre nye klinikker i Beijing, Guang­zhou og Shenzhen. Alle placeret på prominente adresser i nogle af Kinas mest vel­havende storbyer. Det har ikke været billigt.

Sammenlagt har den dansk-tyske kæde investeret over 400 mio. kr. på at starte forretningen op i Kina. Vil man noget i Kina, skal man være villig til at investere store summer, så cash is king, forklarer Jørn Jørgensen.

 

Særligt markedsføring er en bekostelig affære. Det samme gælder de mange måneder, der går med at skaffe de rigtige licenser og tilladelser.

I en årrække oplevede EuroEyes, hvordan antallet af kinesiske patienter steg markant på firmaets klinikker i Europa, hvilket til sidst fik Jørn Jørgensen overbevist om, at markedet for øjenkirurgi var modent i Kina. Alligevel tog det flere år at komme i gang.

»Det tog os lang tid og kostede os bunkevis af penge. Vi lavede også fejl. Først fandt vi en jointventurepartner, der ikke var den rigtige. Så vejen fra A til Z var en kæmpe omvej. Nu ved vi, hvordan vi skal gå den rigtige vej, men det har været dyre lærepenge,« siger han.

ICBC/

Til gengæld giver klinikken i Shanghai allerede overskud. Og samlet er forventningen en årlig omsætning på et trecifret million­beløb på de fire kinesiske klinikker.

Kineserne bliver ældre og rigere

EuroEyes skiller sig ud fra mængden, når det kommer til danske virksomheder og institutioner, der har kastet sig ud i salg af sundhedsydelser til kinesiske forbrugere.

Diverse erhvervsorganisationer, konsulenthuse og ministerier har længe slået på tromme for mulighederne i Kina. Den gennemsnitlige levealder i landet er steget fra 41 år til 73 år på fem årtier, og i 2050 vil omkring hver tredje kineser være over 60 år sammenlignet med kun en ud af ti tilbage i år 2000. Og mange af de aldrende kinesere – eller deres børn – har en fornuftig opsparing i banken.

CHINA-ECONOMY-INFLATION

Potentialet for eksport af danske sundheds- og velfærdsløsninger er derfor til at få øje på. Særligt plejesektoren har tiltrukket stor hjemlig opmærksomhed. Kina mangler flere end tre millioner plejehjemspladser, fremgår det ofte af salgstalerne. Men at det ikke er helt så lige til at forene dansk know-how med kinesisk kapital og efterspørgsel, findes der flere eksempler på.

Det private danske hjemmeplejefirma Cura Pleje indgik som de første tilbage i 2012 en hensigtserklæring om at etablere og drive et plejehjem med flere tusinde beboere i millionbyen Chongqing. Aftalen faldt siden til jorden.

Danmarks største professionshøjskole, VIA University College, underskrev sidste år en stor aftale med en privat kinesisk investor om at uddanne, lede og kvalitetssikre plejen på et stort plejehjem i Kina. Men projektet er siden blevet forsinket. I mellemtiden er professionshøjskolen gået i gang med at sælge kortere uddannelsesforløb i ældrepleje til forskellige kinesiske målgrupper.

CHINA-ECONOMY/WEF

Behøver ikke give overskud

Den institution, der er kommet længst på området, er Danske Diakonhjem. I sidste uge åbnede et nyt plejecenter i Shanghai med 200 plejeboliger og 600 ældreboliger, hvor den kristne, selvejende organisation står for driften.

Succesen er resultatet af et samarbejde mellem en kinesisk partner, danske arkitekter og en dansk uddannelsesinstitution. I 2019, når hele projektet er færdigbygget, er planen at nå op på omkring 1.000 plejeboliger og 7.000 ældreboliger.

CHINA-ECONOMY/COMPANIES

Udfordringen for mange af de danske tiltag på sundhedsområdet i Kina har været at finde en forretningsmodel, der er kommercielt attraktiv. Men på det område er Danske Diakonhjem anderledes stillet. Det er en non-profit-organisation, så ledelsen er tilfreds med den økonomiske side af sagen, hvis bare udgifterne bliver dækket ind.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen