Berlingske Business

Dansk bureau på vej ud af Danmark

COP107 Provinslufthavne vender København ryggen Kæmpe arbejdsp
Foto:

Rejsebureauet Travel Sense er et af de rejsebureauer, der seriøst overvejer at rykke ud af landet. Det er de nødt til for at kunne hamle op med den globale konkurrence, lyder det fra partner Allan Ravn.

Det danske rejsebureau Travel Senses danske adresse kan meget vel blive skiftet ud med en udenlandsk inden for en overskuelig fremtid.

Gennem det seneste år har ledelsen arbejdet på at finde en lokation uden for Danmarks grænser, hvor de kan arbejde under samme vilkår som deres udenlandske konkurrenter.

»Det er meget seriøse overvejelser. Vi har undersøgt de forskellige markeder, der kunne være interessante for vores type virksomhed at være i,« siger Allan Ravn og nævner Dubai, Schweiz og Holland som de varmeste bud.

lars

Danske rejsebureauer er underlagt lovgivningsmæssige krav fra Rejsegarantifonden, der sikrer forbrugerne, hvis noget går galt på rejsen, eller rejsebureauet går konkurs. Alle rejsebureauer, som er registreret i Danmark, skal være medlem af Rejsegarantifonden. Men ifølge Allan Ravn giver det ikke mening at se isoleret på Danmark, når konkurrencen er international. Han henviser til, at en af Travel Senses konkurrenter er det internetbaserede rejsebureau Fodboldrejser.dk, der er registreret i Holland.

»De sælger analogt vores type af produkter til danske forbrugere fra et dansk kontor, men de er ikke underlagt Rejsegarantifonden, fordi de er en hollandsk virksomhed og fakturerer fra et hollandsk CVR-nummer,« siger Allan Ravn.

En ond spiral

Travel Sense er et af de danske rejsebureauer, der på grund af virksomhedens forretningsmodel og historik bliver opkrævet en forhøjet garanti af Rejsegarantifonden. Lidt over 25 procent af de danske rejsebureauer, som er registreret hos Rejsegarantifonden, er under disse skærpede krav.

»Det laver en skævridning i markedet. Problematikken opstår for de bureauer, der gerne vil investere i medarbejdere eller nye systemer, hvor man skal bruge likviditet,« siger Allan Ravn og tilføjer:

»For at få en forrentning af de penge, som vi stiller som sikkerhed for vores kunder, er vi også nødt til at gøre noget ved vores priser. Det giver en mekanisme i forhold til prisfastsættelse. Det er en ond spiral.«

16BUSBookingcom-CEO-Darren-.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen