Berlingske Business
14:34SEB falder på børsen efter milliardnedskrivning

Danfoss rykker mod Indien og Mexico

Danfoss
Danfoss Nordborg. Foto:

Danfoss vil have del i væksten i Indien og Mexico, hvor den danske koncern kan medvirke til at styrke landenes produktion og energieffektivitet.

Indien og Mexico. De to lande har Danfoss-topchefen Niels B. Christiansen særligt fokus på under årsmødet i World Economic Forum (WEF) i Davos. Dermed rykker han med andre erhvervsledere, der for alvor gearer op for at kunne få del i fremgangen i de to vækstcentre, som ventes at ville tage nye økonomiske spring i de næste år.

»Når vi fokuserer på Indien, sker det ud fra en vurdering af de overordnede vækstmuligheder. For os handler det om at bistå med mekaniseringen og automatiseringen af deres fødevareproduktion. De skal have maskiner, der kan noget. De skal producere deres fødevarer effektivere, og derefter skal de have deres fødevarer ind i en kølekæde helt frem til supermarkederne med kølefaciliteter. Der er kæmpemuligheder,« siger Niels B. Christiansen.

Han sætter en parallel op til Asiens største gigant, Kina, som over en årrække har investeret massivt i infrastruktur. Nu kommer turen til Indien for at få udnyttet potentialet i et land med 1,3 milliarder mennesker.

»200-300 millioner indere vil rykke mod byerne i de næste fem år. De skal have bygget motorveje, og de skal have bygget højhuse, og de er kloge, så de har energimærkninger på bygninger. Det betyder, at der er et marked for at hjælpe med energieffektivitet. Vi kan bygge en pipeline op, så vi kan blive ved med at lave nye ting,« lyder det fra Niels B. Christiansen.

Optimismen understøttes af valget af en ny politisk leder i Indien sidste år. Den nye premierminister, Narendra Modi, har blandt andet bebudet et opgør med korruption og bureaukrati, ligesom han har lovet at forfølge en økonomisk reformkurs, og det gør, at der er kommet større tro på, at Indien kan få forløst sit potentiale.

23BUSTOPSHOTS-SWITZERLAND-D.jpg

Med på bølgen

Også i Mexico – med mere end 120 millioner indbyggere – vil Danfoss satse på at få del i landets vækst.

»Der skal blandt andet bygges mange aircondition-systemer, som vi kan bidrage til. Men igen handler det overordnet om, at der kommer vækst, og vi skal have vores andel. Det er nemmere at stige med vandstanden end at gå imod blæsten,« siger Niels B. Christiansen og henviser til Tyrkiet.

»Tyrkiet er også et sted, hvor det gælder om at holde sig til. De ting, som vi gennemførte i Europa i 1970erne, 80erne og 90erne, sker på andre markeder nu. De får etableret lejligheder og får sat standarder for husene, som stadigt flere får råd til at købe. Det er klart, at det er nemmere at smede i sådan et land, end det er at gå til Tyskland og få det marked til at vokse en hel masse.«

20BUSPix-Niels-B-Christians.jpg

For at få landet konkrete ordrer satser Niels B. Christiansen især på at være i kontakt med beslutningstagerne i byerne og regionerne – herunder borgmestrene, som han møder i Davos via WEF-initiativet »The Future of Urban Development«.

Vandringen fra land til by overalt på kloden betyder, at mange byer udvikler sig til megabyer med millioner af indbyggere. I de nye byer bliver det nødvendigt at skabe energieffektive løsninger, og borgmestrene kommer til at træffe mange af de afgørende beslutninger – blandt andet når det handler om at udvælge de konsortier, som skal udføre arbejdet.

»Hvad enten vi taler fjernvarmeprojekter eller infrastruktur, fylder borgmestrene som beslutningstagere. Hvis man som virksomhed får fat i dem og får lavet projekter, som virker, kan du se det multiplicere sig.«

Orienteringen mod Indien og Mexico betyder ikke, at Danfoss skalerer ned i Kina og Rusland, hvor virksomheden har arbejdet aktivt i de senere år.

»Vi fokuserer fortsat på Kina og Rusland, for der er stadig mange fjernvarmemuligheder.«

Trods det dramatiske fald i olieprisen drives behovet for øget energieffektivitet i Kina frem af kinesernes vandring mod byerne, og samtidig betyder deres ønske om en stigende levestandard, at deres efterspørgsel på boliger med større komfort stiger – hvilket giver muligheder for Danfoss.

Endelig er den kinesiske ledelse tvunget til at indføre flere miljøvenlige og energieffektive løsninger for at få mindsket den uhyggelige forurening, som dagligt generer de mange millioner indbyggerne i landets nye bycentre.

Danfoss

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen