Berlingske Business

Daimlers Doktor Z

GERMANY ECONOMY CAR SUMMIT
Siden 2006 har den jordnære Dieter Zetsche styret den tyske Daimler-koncern. Ingeniøren med det lune overskæg er midt i en Mercedes-offensiv for at generobre det herredømme, der er afgivet til rivalerne BMW og Audi. Foto:

Siden 2006 har den jordnære Dieter Zetsche styret den tyske Daimler-koncern. Ingeniøren med det lune overskæg er midt i en Mercedes-offensiv for at generobre det herredømme, der er afgivet til rivalerne BMW og Audi.

Forbavselsen var til at tage at føle på, da Dieter Zetsche i februar fik fornyet sin direktørkontrakt hos Daimler.

Ikke, at nogen undrede sig over, at bestyrelsen for den tyske bilkoncern gerne ville beholde ham.

Zetsche, en af Tysklands mest markante og vellidte erhvervsledere, er manden, der i 1990erne som chefingeniør og senere salgsdirektør sikrede en tiltrængt fornyelse af flagskibet Mercedes-Benz. Han er manden, der – om end kun for en stund – rettede op på det amerikanske smertensbarn Chrysler.

Og han har siden som Daimler-chef ryddet op i flere dyre fejltagelser fra forgængeren Jürgen Schrempp. Inklusive Chrysler-ægteskabets fallit. Selskabet blev i 2007 solgt igen med et dundrende tab.

tavares

Nu styrer han så med en større offensiv på kerneproduktet Mercedes tilbage mod toppen af markedet for premiumbiler.

Men ligger der et budskab i, at man kun har givet ham tre år til – og ikke de fem plus, som alle inklusive han selv havde ventet?

Magtkamp

Iagttagere taler om en magtkamp i bestyrelsen, som har svækket Dieter Zetsche. De taler om utilfredse fagforeningsrepræsentanter, der ønskede hans kontraktforlængelse begrænset.

Andre taler om aktionærer, der har set først BMW og så Audi drøne forbi i overhalingsbanen på markedet for premiumbiler, og som venter utålmodigt på at se de tyske rivaler i bakspejlet.

Har Zetsche den rette kurs?

De seneste tal taler i hans favør. Alt peger på, at Daimler runder årsskiftet med rekordsalg, og overskuddet ventes at toppe sidste års.

Men avancen? Den halter stadig efter rivalerne BMW og Audi, der begge har en mere effektiv arbejdsstyrke og lavere lønomkostninger. Eller som analytikere fra banken Morgan Stanley udtrykker det: Med samme antal medarbejdere formår BMW stadig at sælge 30 pct. flere biler end Daimler.

mercedes

Det får nogle kritikere til at spørge, om Daimler ikke stadig har fingrene nede i for mange forskellige lagkager: Biler, busser, lastvogne, tog osv. Mangler der et klarere strategisk opgør? Og besidder Dieter Zetsche de langsigtede visioner til at tage dette opgør?

Andre har igen kritiseret Zetsche for at være for langsom til at rykke på det vigtige kinesiske marked, hvor man har måttet lægge hele salgsapparatet om. Samt i forhold til den globale krise, som bilindustrienendnu ikke helt har sluppet.

På nogle måder har han haft en klassisk tysk industrikarriere med mere vægt på teknisk ekspertise end ledelsesuddannelse. Han har udtalt, at han stadig betragter sig »som en bilmand, der med årene også har lært at håndtere tal og omkostninger«.

Det bedste eller intet!

Han mener, at det vigtigste er og bliver produktet, og at Daimlers primære fokus bør være de personbiler, der udgør kerneforretningen. Produceret efter Gottlieb Daimlers oprindelige motto: »Das beste oder nichts« – det bedste eller intet.

Dette motto genoplivede Zetsche netop i 2010 – året, da Audi sluttede sig til BMW i overhalingsbanen og lagde sig foran Daimler på markedet for premiumbiler.

Daimler var nu ikke blot næst- men tredjebedst.

Zetsches mål er klart: I 2020 skal Daimler atter være bedst.

Dieter Zetsche har været vidt omkring, siden han for godt 37 år siden vandrede ind gennem døren til Daimlers udviklingsafdeling som nyudklækket ingeniør. Han havde allerede stiftet bekendtskab med koncernen i forbindelse med sin hovedopgave.

Og det hører med til historien, at da han oprindelig fik tilbudt jobbet, følte han sig som 22-årig for ung. Hvorpå han i et år turede USA tyndt. I en folkevogn.

Siden har han været hele vejen rundt i Daimler-koncernen, fra design af alt fra biler til lastvogne, over salg og videre op i den øverste koncernledelse. Og fra Tyskland via Brasilien og Argentina til USA og ikke mindst Chrysler – efter hans eget udsagn den mest formative del af karrieren.

Afslappet stil

Her gjorde han udpræget skepsis til skamme – skulle en tysker nu lære amerikanerne at lave biler? Og han skabte sig hurtigt goodwill med sin jordnære facon og åbne ledelsesstil. Han svarede personligt på e-mails, spiste i personalekantinen, og endte som lidt af et ikon via en reklamekampagne, hvor han med lune og bred tysk accent gav den som den alvidende »Dr. Z«.

Den afslappede stil har Dieter Zetsche bevaret helt op i Daimlers koncerntop. Han foretrækker at være på fornavn og har udtalt, at han hellere står på ski med sine nu voksne børn end plejer omgang med andre topchefer i de sædvanlige netværk.

Samtidig beskrives han immervæk som en leder med en fast hånd, som har formået at sætte igennem med svære jobnedskæringer og besparelser uden at miste goodwill.

Fordi han trods alt virker så rar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen