Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Daimler forbereder sig på fremtiden: Bliver til tre divisioner

epaselect GERMANY BUSINESS DAIMLER RESULTS
Formand for Daimler og topchef i Mercedes Benz, Dieter Zetsche. Foto:

Den tyske motor- og bilkoncern Daimler AG – i daglig tale Mercedes – er for alvor ved at få øjnene op for de nye udfordringer, der kommer fra selvkørende og elektriske køretøjer. Det fører nu til en omlægning.

Amerikanske Tesla har ikke kun beundrere i det store, bilproducerende Tyskland.

For små to år siden affærdigede tidligere bestyrelsesformand i Daimler, Edzard Reuter, i et interview med lokale Südwestfunk Tesla som »en vittighed,« man ikke skulle tage alvorligt.

»Små opkomlinge,« der havde sikret sig en niche på bekostning af uhyre tab, fnyste han.

27BILHEDR-085540.jpg

Men det er som sagt to år siden, og der har i mellemtiden fundet en revurdering sted i Stuttgart: Daimler-chef Dieter Zetsche sagde for et par måneder siden, at Tesla efterhånden havde befriet elbilen fra det tidligere »Müsli-image.«

De var med andre ord på rette vej, måtte man forstå på Daimler-chefen.

Mandag indhentede Zetsche så bestyrelsens tilslutning til en gennemgribende omlægning af hele koncernen, der i fremtiden ikke vil fremstå som en enkelt sammenhængende koncern. Daimler AG skal opdeles i tre selvstændige divisioner:

  • Personbiler med det centrale navn Mercedes
  • Lastvogne
  • Serviceafdeling

US-POLITICS-SPACE

Det er Zetsches tanke, at de tre divisioner kun skal være indbyrdes forbundet gennem moderselskabet, som fortsat vil hedde Daimler AG.

»Hvis man til stadighed ønsker at være konkurrencedygtig og profitabel, må man løbende udvikle sig og tilpasse sig de hurtigt skiftende omgivelser,« sagde Zetsche ifølge Der Spiegel.

I september var programerklæringen mere kortfattet, da Zetsche talte for medarbejderne: »Vi skal bevæge os,« hed det dengang.

Et foranderligt marked

Dieter Zetsche og Daimler AG reagerer dermed på en konkurrencesituation, som er i hastig forandring: elbilerne vinder hastigt frem, og det er ikke kun Tesla, der her gør sig gældende.

Desuden er selvkørende køretøjer i flere forskellige udformninger ved at blive afprøvet af selskaber som Apple, Google og kinesiske Didi.

Og for at kunne hamle op med den type konkurrence har Daimler især brug for to ting, vurderer Der Spiegel:

  • Stærke samarbejdspartnere fra områder som IT-verdenen.
  • En frygtelig masse penge

USA ECONOMY TESLA

Den nye struktur skal bidrage med at give Daimler en større fleksibilitet og dermed også større handlefrihed på et marked i forvandling.

Det er endda tænkeligt, at de enkelte divisioner kan vælge at hente yderligere kapital på børsen. I hvert fald har Daimler forudset en række investeringer i ny teknologi, som over de næste syv år løber op i 260 milliarder kroner.

Et løfte til medarbejderne

Den store generalplan skal helst afvikles uden forstyrrelser, og det har fået Daimler til at udstede et bemærkelsesværdigt løfte:

Frem til slutningen af år 2029 lover bestyrelsen, at der ikke bliver nogen fyringer i selskabet. Det løfte bliver ikke afgivet som følge af overdreven optimisme, men simpelthen fordi Zetsche vil have ro og medvind til at gennemføre sin store omlægning.

Og derfor har ledelsen tilbudt at beholde alle nuværende medarbejdere, skriver Stuttgarter Zeitung, der som repræsentant for lokalsamfundet interesserer sig for beskæftigelsesforholdene.

Medarbejderne vil i givet fald få tilbudt nye stillinger i de tre divisioner og om nødvendigt blive efteruddannet for at kunne udfylde dem.

AUSTRALIA-US-SPACE-AEROSPACE-MARS-MUSK-SPACEX

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen