Berlingske Business

Chemchina er klar til at kæmpe for europæisk erobring

Chemchina
Kinesiske Chemchina forsøger at komme politisk modstand i forkøbet forud for overtagelsen af den schweiziske fødevarevirksomhed Syngenta. På billedet ses Michel Demare, repræsentant for Syngenta, og Ren Jianxin, repræsentant for ChemChina under en pressekonference. Foto:

Kinesiske Chemchina forsøger at komme politisk modstand i forkøbet forud for overtagelsen af den schweiziske fødevarevirksomhed Syngenta.

Chemchina har budt 43,8 mia. dollar for Syngenta, hvilket er den største oversøiske kinesiske overtagelse nogensinde.

Det skriver Financial Times.

Handlen understreger en spirende tendens i 2016, hvor Kina er involveret i fire ud af fem af de største handler på tværs af landegrænser. I USA og Europa har kinesiske virksomheder i alt udbudt 61,7 mia. dollar i købstilbud.

SYNGENTA AG-M&A/CHEMCHINA

Syngenta og Chemchina har meddelt investorerne, at det kinesiske kemikalieselskab har planer om at fremlægge handlen for den amerikanske Committee om Foreign Investment (CFIUS) for at tackle en mulig amerikansk blokering, hvilket ingen af parterne forventer vil blive et problem.

Chemchina vil sammen med Syngenta udvikle løsninger til den kinesiske landbrugssektor, der i dag er underlagt et stramt forbud mod dyrkelsen af genmodificerede korn.

20BUSGENERAL-ELECTRIC-RESUL.jpg

Da blot 10 pct. af Kinas areal kan benyttes til landbrug, som skal brødføde landet, der rummer mere en 20 pct. af jordens befolkning, håber Chemchina på et fremtidigt forspring på det kinesiske marked.

kina

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen