Berlingske Business

Calais i undtagelsestilstand koster virksomheder kassen

pix-EUROPE-MIGRANTS/CALAIS
Eksportorienterede virksomheder og transportbranchen på begge sider af kanalen frygter de økonomiske følger af krisen. Foto:

Strejkende franske sømænd og en voksende flygtningekrise koster virksomheder på begge sider af kanalen millioner af kroner hver eneste dag.

Siden slutningen af juni har franske sømænd helt eller delvist blokeret havnen i Calais i protest mod lukningen af færgeselskabet MyFerryLink, der sejler mellem den franske by og Dover i Storbritannien.

Samtidig har tusinder af flygtninge slået lejr i Calais i håb om at snige sig om bord på en lastbil på vej Storbritannien, og flere gange har flygtningene brudt gennem hegnet til Eurotunnel, der forbinder de britiske øer med kontinentet.

Resultatet er kilometerlange køer på begge sider af vandet, og det koster eksportorienterede virksomheder og logistikbranchen millioner af kroner hver eneste dag, skriver Wall Street Journal.

Peter Suppli Benson.

Ifølge den britiske brancheorganisation Freight Transport Association løber tabene op i godt otte millioner kroner om dagen. En tilsvarende organisation i Belgien melder om knap fem millioner kroner i tab om dagen.

De dage, hvor trafikken har været værst ramt, har der været over 40 km kø på motovejen i Storbritannien, hvor de lokale myndigheder har måtte igangsætte kriseberedskab for at håndtere trafikken i den sydlige ende af landet. Også på den franske side er køerne kilometerlange, og trafikken i regionen er forstyrret af flygtninge, der forsøger at komme om bord på lastbiler, og vrede sømænd, der brænder bildæk af på motorvejene.

FRANCE-TRANSPORT-FERRY

Selvom myndighederne har givet flere penge til sikkerhed ved tunnellen og til ransagninger af lastbiler for at holde flygtningene væk, mener virksomhederne ikke at det er tilstrækkeligt. Tiltagene er nemlig kun målrettet symptomerne på flygtningekrisen, men giver ikke et bud på en løsning.

FRANCE-TRANSPORT-LABOUR

FRANCE-TRANSPORT-LABOUR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen