Berlingske Business

Britisk supermarkeds topchef vidner for retten i svindelsag

BRITAIN-TESCO-COURT
Tescos topchef, Dave Lewis. Foto:

Den britiske supermarkedsgigant Tescos topchef, Dave Lewis, afgav torsdag vidneforklaring i en sag om massiv bogføringssvindel.

Det skriver The Guardian.

TESCO-OUTLOOK/

Flere tidligere medlemmer af Tescos topledelse er tiltalt for bevidst at have overestimeret Tescos indtjening med 250 mio. pund og misinformeret selskabets aktionærer.

Det millionstore hul i supermarkedskædens indtjening blev opdaget i 2014 af en ansat i Tescos regnskabsafdeling. Dave Lewis er ikke selv sigtet i sagen, men forklarede over for retten, at han blev dybt chokeret over nyheden om de mange forsvundne millioner.

»Jeg læste rapporten fra vores revisorer hurtigt, og så læste jeg den meget grundigt en gang til. Jeg havde aldrig oplevet lignende, og jeg vidste med det samme, at vi havde at gøre med en sag, der skulle tages meget alvorligt,« siger Dave Lewis ifølge The Guardian.

Blandt de tiltalte er Tescos tidligere finansdirektør John Scouler, og Christopher Bush, tidligere direktør for Tescos britiske afdeling.

Skatskat

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen