Berlingske Business

Britisk økonomi vækker misundelse i eurozonen

pund-sedler
»Vi mener ikke, at Storbritannien er en mirakel-økonomi,« siger Holger Schmieding, cheføkonom hos Berenberg Bank. Foto:

Styrken i den britiske økonomi får nu investorer fra hele verden til at tage bestik af de muligheder, som det økonomiske opsving potentielt set kan bringe med sig.

Den økonomiske styrkelse får andre økonomier i eurozonen til at sende jaloux blikke i retning af Storbritannien og har bragt skamme over nationale såvel som internationale prognoser.

Det skriver Financial Times mandag.

Det uventede opsving skyldes, ifølge avisen, at tilliden til økonomien er vendt tilbage i takt med at tidligere forhindringer for væksten - såsom svage banker og frygten for en krise i eurozonen - er forsvundet. Flere økonomer tror faktisk på, at Storbritannien vil blive den hurtigst voksende udviklede økonomi de næste fem år. Prognosen frister mange udenlandske selskaber og investorer, dog ikke i Tyskland, hvor stemningen er anderledes skeptisk, når det kommer til den britiske økonomi.

fremgang øko

»Storbritannien er ikke nummer et på listen af steder, man bør ekspandere. Stemningen især i Tyskland er, at Storbritannien puster en boligboble op, og at den kommer til at ende i tårer. Vi vil gerne træde til, hvis importen skuffer, men vi mener ikke, at Storbritannien er en mirakel-økonomi,« siger Holger Schmieding, der er cheføkonom hos Berenberg Bank, til Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen