Berlingske Business

Britisk ledighed er lavere end forventet efter brexit

Billede
Arbejdsløshedstallene viser, at ledigheden rent faktisk faldt fra 4,9 procent til 4,8 procent, hvilket umiddelbart er et positivt tegn. Foto:

Den britiske ledighed faldt i september på trods af udsigten til et EU-farvel. Beskæftigelsen står stille.

Pessimisterne forudså et ordentlig hak i tuden til Storbritanniens økonomi, da et flertal af briterne i sommer sagde nej tak til fortsat medlemskab af EU.

Men indtil videre har konsekvenserne af brexit været begrænsede. Og heller ikke arbejdsløshedstallene for september vækker grund til bekymring.

De viser, at ledigheden rent faktisk faldt fra 4,9 procent til 4,8 procent, hvilket umiddelbart er et positivt tegn.

Omvendt er væksten i beskæftigelsen gået i stå. Det udlægger Danske Banks senioranalytiker Mikael Olai Milhøj som et tegn på, at de britiske virksomheder forholder sig afventende.

Alt i konstaterer han dog, at de umiddelbare økonomiske konsekvenser af det britiske nej indtil videre begrænser sig til pundets kraftige dyk.

Brexit spreder juleglæde i London-butikker BRITAIN-ECONOMY/RETA

- Det kan være, at brexit er et af de økonomiske chok, som vi har overvurderet betydningen af på den helt korte bane, men undervurderet betydningen af på den lidt længere bane.

- Det er dog endnu for tidligt at konkludere endegyldigt, hvad de langsigtede konsekvenser af brexit bliver, skriver han i en kommentar til tallene.

Når den britiske økonomi også har betydning for den danske, hænger det sammen med eksporten.

Storbritannien kæmper med Norge om pladsen som vort fjerdestørste eksportmarked efter Tyskland, Sverige og USA.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen