Berlingske Business

Bore-selskaber i krise efter prisfald

boreplatform
ARKIVFOTO. Foto:

For boreselskaber, som styrer platforme på vegne af olieproducenterne, har prisfaldet på råolie siden 2014 været katastrofalt, med store tab og styrtdykkende kurser på selskabernes aktier til følge.

Det skriver Financial Times.

Olieproducenterne har skåret kraftigt ned på udforskning af nye områder, og antallet af boreskibe og semisubmersible boreplatforme er faldet fra 251 i september, til blot 169 sidste måned, ifølge researchfirmaet Rigzone.

Billede

Lavpunktet er dog potentielt stadig i vente.

- De få positive ting vi har set, er resultatet af beslutninger taget før prisfaldet. Det er meget muligt, at den værste del stadig er i vente, vurderer Matt Cook fra konsulentfirmaet Douglas-Westwood overfor Financial Times.

olie

Offshore boringer er generelt mere risikable end onshore, da de med et omkring 100 mio. dollar stort prisskilt er 15-20 gange dyrere og tager flere uger ekstra, hvilket også vil afskrække producenterne når bedringen af industrien kommer, skriver Financial Times.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen