Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Boligpriserne falder støt i Oslo

Normænd kan skifte køn med et klik NORWAY-GENDER-SOCIAL-RIGHTS
Foto:

Priserne på boliger er faldet for femte måned i træk i den norske hovedstad. Det skyldes ikke mindst, at finansministeriet har gjort det sværere at få boliglån i bankerne.

Boligpriserne i Oslo er nominelt 1,0 procent lavere i september end i august og bare 0,9 højere end i september 2016, viser statistikken fra Eiendom Norge.
»Vi forventer, at væksten i Oslo over tolv måneder vil bryde gennem nulgrænsen i oktober, og at den vil være negativ for året samlet set,« siger administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Dreyer.

En bolig i den norske hovedstad koster i gennemsnit 53.118 danske kroner pr. kvadratmeter, hvilket er en væsentlig nedgang fra pristoppen i februar på 58.317 danske kroner pr. kvadratmeter.
»Vi har en tydelig negativ tendens. Der findes fremdeles et ganske væsentligt udbud, men det er et marked præget af stor usikkerhed. Og det vil præge prisdannelsen i de kommende måneder også,« siger Dreyer.

»Bedre end vi turde håbe på«

Administrerende direktør i Kongsveen, Leif Laugen, er lettet over tallene.
»Prisnedgangen på 1,00 procent var bedre, end hvad vi turde håbe på. Fremover tror vi, Oslo vil komme mere på linje med resten af landet,« siger han til E24.

Aktiv-chefen Karsten Onsrud forklarer prisnedgangen i Oslo med det høje antal boliger, som lige nu er til salg i hovedstaden.
»Der findes tre gange så mange boliger til salg i Oslo i september som i samme måned sidste år. Desuden er antallet af gennemførte salg faldet noget. Det er med andre ord blevet mere roligt på rundvisningerne, færre mennesker i udbudsrunderne, og sælger må med andre ord nedjustere sine forventninger,« siger han til E24.

Omsætningstid på 27 dage

Ifølge statistikken må boligsælgere i Oslo nu væbne sig med endnu større tålmodighed.
Det tog i gennemsnit 27 dage at få solgt sin bolig i september, fremgår det af de registrerede boligsalg. Til sammenligning var omsætningstiden på blot 13 dage i september sidste år og igen i marts i år.

»Forskellen fra i fjor er, at omsætningstiden er øget, og at markedet er gået fra en høj intensitet til hvilepuls,« siger administrerende direktør i Eie Eiendomsmegling, Hedda K. Ulvness.
»Hver transaktion tager længere tid end tidligere, og prisen som opnås ligger lige omkring udbudsprisen.«

Fra brændhed til køligt efterår
Sidste år kunne vi konstatere den største prisstigning i Oslo nogensinde, og finansministeriet greb ind ved at gøre det vanskeligere at få boliglån i bankerne fra januar.
Reglerne rammer lånekunderne over hele landet, men købere af sekundærboliger i Oslo blev desuden underlagt et regionalt krav om 40 procent i egenkapital.

Det fik økonomer og mæglere til at spå at boligmarkedet i Norge - og ikke mindst i brændvarme Oslo - ville gå tilbage til »det normale.«
Fra og med maj måned har udviklingen i priserne da også været negativ. Og fra og med juni faldt boligpriserne mere end ventet. Der tales her i efteråret om, at boligmarkedet er inde i en korrektionsfase.

Og prisfaldet i Oslo begynder langsomt at smitte af rundt om i landets større byer.

Bergen havde i september den svageste prisudvikling med et fald på 1,6 procent, og boligerne er nu i gennemsnit 1,4 procent billigere end for et år siden.
I Tronheim faldt priserne med 1,1 procent, i Stavanger med 0,2, i Tromsø med 0,9 og i Kristianssand med 0,3 procent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen