Berlingske Business

Børsnotering af gigantisk oliefirma bekræftet af saudisk prins

SAUDI-OIL-ARAMCO
Foto:

Saudi-Arabiens vicekronprins, Mohammed bin Salman, bekræfter mandag, at kongedømmet sigter mod at sælge under 5 pct. af den statsejede oliegigant Saudi Aramco i form af en børsnotering.

Det skriver Financial Times.

Koncernen anslås ved børsnoteringen at have en værdi på over 2000 mia. dollar, svarende til 14.900 mia. kr. Dermed bliver det verdens i særklasse mest værdifulde børsselskab. Selskabet pumper dagligt mere end 10 mio. tønder råolie ud.

I et tv-interview med Al Arabiya meddeler Mohammed bin Salman, at han vil omdanne Saudi Aramco til et holdingselskab, hvor også datterselskaberne vil blive noteret.

Vicekronprinsen er nummer to i tronfølgen i Saudi-Arabien og samtidig er formand for Saudi Aramco.

Saudi Aramco-aktierne kommer formentlig i handel til næste år og ikke senere end i 2018.

Børsnoteringen er led i en reform kaldet 'Saudi vision 2030'. Den er vedtaget på et tidspunkt, hvor verdens olieproducerende lande er hårdt pressede af en historisk lav pris på råolie.

Den lave pris betyder faldende indtægter til Saudi-Arabien.

Reformen vil blandt andet medføre begrænsning af statsstøtte til landets borgere og altså en delvis privatisering i form af et delvist frasalg af oliegiganten Saudi Aramco.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen