Berlingske Business

Boeing stopper leveringer af Dreamliner

BOEING_ANA_Business
Personale fra Boeing, All Nippon Airways samt flymyndighederne U.S. National Transportation Safety Board og Federal Aviation Administration undersøger den 787 Dreamliner, som onsdag 16. januar måtte foretage en sikkerhedslanding i Takamatsu i Japan. Foto:

Boeing fortsætter produktionen af de fejlramte 787ere, men venter med at levere flyene, indtil de igen har fået godkendelse fra luftfartsmyndighederne.

Flygiganten Boeing siger fredag, at alle leverancerne af flytypen 787 Dreamliner er stoppet, indtil firmaet får svar fra de amerikanske luftfartsmyndigheder på, hvordan man skal forholde sig til problemerne med de fejlramte batterier, der tvang luftfartsselskaberne til at indstille alle flyvninger med de nye fly i denne uge, skriver Reuters.

- Produktionen af 787erne fortsætter, men vi vil ikke levere flyene, før vi får godkendelse fra luftfartsmyndighederne, siger talsmand Marc Birtel.

Luftfartsmyndigheder i både Europa, Japan og Indien har besluttet at følge de amerikanske myndigheders beslutning om at holde fly af typen 787 på jorden i ubestemt tid. I Europa er det kun de polske flyselskaber der stadig har 787-fly i luften.

Beslutningen kommer efter en serie af uheld med batterierne på 787-fly de seneste par uger. Ved det seneste måtte et Dreamliner-fly i det japanske flyselskab All Nippon Airways flåde nødlande på en flyvning på vej til Tokyo. Flyselskabet meddelte, at instrumenterne ombord på flyet indikerede, at der var en batterifejl, som betød, at en række nødsignaler gik i gang.

Det japanske transportministerium omtalte efterfølgende episoden som »meget alvorlig« - et ordvalg som ifølge Reuters normalt bruges i luftfartsbranchen om hændelser som kunne have ført til en ulykke. Boeing 787-flyvene er nu groundet, indtil tekniske undersøgelse har klarlagt, hvad der forårsager batteri-problemerne.

Ifølge Reuters er det første gang, at et amerikansk produceret passagerfly har fået flyveforbud i USA siden 1979, da et flystyrt med et McDonnell Douglas-fly i Chicago fik dødelig udgang.

Flere eksperter peger på, at det netop er den teknologi som adskiller »drømmeflyet« fra konkurrenterne, som nu giver problemer. Boeing 787 bruger hidtil usete mængder af elektricitet, cirka fem gange så meget et som et almindeligt jetfly. Det betyder, at mindre af den energi, der bliver produceret i flymotorerne, bliver kanaliseret over til flyets styresystemer. Til gengæld er flyet i højere grad afhængig af lithium-batterier, som hurtigt kan skabe elektricitet - men som også nemt kan overophede og gå i brand. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

- Det her er ikke mindre problemer. Det handler ikke om en kaffemaskine eller flyets underholdningssystem, der ikke fungerer som ventet. Det kan blive dyrt og tage lang tid, siger Henry Harteveldt, der er flyanalytiker ved Hudson Crossing i San Francisco til Bloomberg.BNB

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen