Berlingske Business

BMW tager kampen op og satser på elbiler

FILE GERMANY ECONOMY BMW
BMW har de senere år slået flere salgsrekorder, blandt andet på grund af stigende efterspørgsel på de tyske i Asien og USA. I næste uge lancerer bilproducenten elbilen i3, og hvis satsningen lykkes, skal de ansatte her på fabrikken i Regensburg i Tyskland måske til at producere mindre, grønne biler istedet for de store luksuriøse benzin- og diesel-modeller. Foto:

Det er et nichemarked, og der er risiko for en imagemæssig lussing, hvis satsningen går galt. Alligevel har tyske BMW valgt at gå ind på elbilmarkedet.

Det kan godt være, at el- og hybridbiler er et buzzword for tiden, men når alt kommer til alt, så lever vi stadig i en verden, hvor alt andet end benzin- eller dieselbiler er et nichemarked. Salget af »grønne« biler er forsvindende lille.

Markedets beskedne størrelse har gjort bilproducenterne forsigtige, og det har skabt plads til opkomlinge. De fleste af de små har det hårdt. Det er nærmest kun amerikanske Tesla Motors, der har kunnet få en hæderlig forretning ud af elbil-konceptet.

Men nu blander mægtige BMW sig. På mandag vil den bayerske bilkæmpe præsentere sin i3-model, og den ventes bare at blive den første af en række elbil-modeller, der er målrettet premium-segmentet.

Det er begrænset, hvad der er sluppet ud af informationer om i3-satsningen. Det står dog klart, at der er tale om et helt nyt og gennemdesignet køretøj, hvis karosseri er konstrueret af en kombination af kulfiber og plastik. Der er ingen tvivl om, at BMW tager en satsning med elbilen.

Én ting er, at den tyske bilproducents træk kan ende med at give ridser i lakken, hvis det viser sig, at elbilerne lider af nogle af de samme børnesygdomme som andre producenters elbiler.

Et af skræmmeeksemplerne er i den forbindelse dansk-amerikanske Fisker Motors, hvis hybrid-elbiler blev ramt af alskens uheld. Fisker Motors er i dag under konkursbehandling.

En anden ting er, at elbilproducenterne slås om et marked, der er forsvindende lille i forhold til det, de normalt bevæger sig rundt i. Hvis man ser på eksempelvis det britiske bilmarked, så var det samlede salg sidste år omtrent to millioner biler. Af dem var blot lidt over 1.200 rene elbiler. Kunderne er simpelthen endnu ikke overbeviste om, at elbilerne lever op til deres krav til et køretøj, og prisen ligger stadig i et for højt leje, skriver den britiske avis The Telegraph.

Alt i alt er der altså lige nu ikke de store indtjeningsmuligheder, og samtidig er der betydelige risici forbundet med at kaste sig ind på elbil-markedet.

Trods de umiddlebart dystre udsigter mener BMW altså alligevel, at tiden er kommet til at rulle elbilerne ud af garagerne, og det kan der muligvis være gode årsager til. The Telegraph ridser nogle af dem op.

En af årsagerne er potentialet. Teknologien bliver hele tiden forbedret, og kommer der et gennembrud inden for batteriteknologi, kan salget af elbiler potentielt stige voldsomt. Der skal ikke meget mere end ét eksempel på en elbil, der er driftsikker, har de fornødne specifikationer og en acceptabel pris til for at sætte gang i salget. Og sker det, vil det øgede salg i sig selv være en faktor i at få prisen endnu længere ned – og dermed skubbe endnu mere til salget.

Det er ikke sikkert, at det bliver BMW, der finder de vise elbil-sten. Men BMW vil givetvis gerne være en spiller på markedet, når det sker, så den tyske bilgigant ikke bliver hægtet af, mens konkurrenterne konsoliderer sig.

En enkelt by kan vende strømmen

Derudover vurderer BMW-toppen, at der er en række indikatorer, der peger på, at forbrugerne vil blive lokket hen til elbilerne af myndighedernes favoriseringer. Den udvikling sker i lyset af den stigende miljøbevidsthed samt det faktum, at verdens befolkning fortsat bliver skubbet sammen i tætpakkede storbyer, hvor brændselsmotorens ulemper i form af partikeludledninger blot bliver mere og mere tydelige.

Der skal ikke meget mere end en asiatisk storbys valg om at gøre livet surt for benzin- og dieselmotorister for at vende strømmen. Og beviser blot én storby, at elbiler er vejen frem, kan andre hurtigt følge efter. I BMWs optik er det urbane miljø nøglen til de nuværende elbilers succes. Byboere har ganske enkelt ikke brug for at køre særligt mange kilometer om dagen.

»Vi har set på bilisternes profil i storbyområder, og her er en bil med en rækkevidde på 150 kilometer, som skal oplades to til tre gange om ugen, noget, der fuldt ud lever op til folks krav,« siger en BMW-talsmand ifølge den britiske avis.

BMW lyder måske selvsikker med den slags udtalelser. Det er dog tydeligt, at den tyske bilgigants ledelse er klar over, at analysen ikke holder hele vejen ind i garagen. I hvert fald varsler BMW, at et køb af en i3 bliver fuldt af samme deal, som andre elbil-producenter har valgt at gøre til en del af et elbil-køb: Nemlig at elbilkunden i omtrent to uger om året får adgang til gratis at låne sig til en bil med brændselsmotor.

Også elbilkunder kan jo få lyst til en lang ferietur på »die Autobahn«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen