Berlingske Business

Black Friday mister magien i USA

USA
En kvinde i kø i Target i USA. Target holder i anledning af Black Friday åben i 36 timer i streg. Foto:

Mens danskerne boltrer sig i Black Friday tilbud, stiller amerikanske økonomer og marketingseksperter sig selv spørgsmålet, om er Black Friday på vej ud.

I takt med at Black Friday år for år strækker sig længere og længere, mister tilbudsbegivenheden magien i USA.

I år slog stormagasinet Macy´s dørene op allerede klokken 17.00 torsdag eftermiddag, og Target holder åben 32 timer i træk fra klokken 16.00. For andre forretninger er Black Friday blevet til Black Weekend, Black Week eller sågar Black November.

»Amerikanerne har skruet ned for deres forventninger til Black Friday. Det er nærmest Black November nu til dags, de strækker jo udsalget hele måneden,« siger Joseph Feldman, direktør i rådgivervirksomheden Telsey Advisory Group til NBC News.

»Black Friday« er dagen efter Thanksgiving Day, som altid falder fjerde torsdag i november. Det sorte henviser til, da fredagen i 1960erne fik kassebøgerne i butikkerne til at gå fra rødt til sort og altså give overskud. Forretningerne udnyttede den ekstra fridag mellem Thanksgiving og weekenden til at sparke julesalget i gang med gode priser.

black friday

Mens amerikanerne før i tiden stod i kø foran forretningerne klar til at slå til søren og hive varer ned fra hylderne klokken 10.00, blev virkeligheden med onlinebutikkernes indtog en anden. Her blev tilbudene tilgængelige ved midnat mellem torsdag og fredag, og på den måde blev Black Friday skudt 10 timer frem. Forretningerne fulgte trop, og de sidste år har startskuddet til Black Friday rykket længere og længere frem.

»Black Friday har mistet magien,« siger Audrey Guskey professor i marketing på Duquesne University i Pittsburgh til The Times og tilføjer:

»Vi kan jo købe ind hjemme fra Thanksgiving dag. Online-tilbuddene er lige så gode som dem i butikker Black Friday. Så hvorfor forlade familien og hyggen foran fjernsynet for at tage i storcenter?«

Måske er det en af grundene til, at Black Friday er ved at miste pusten i USA. I 2014 handlede 133,7 mio. mennesker i butikkerne og online i løbet af den fire dage lange miniferie - 5,2 pct færre end året før.

»For mange amerikanere handler det om tradition. Kalkun torsdag til Thanksgiving, en smule amerikansk fodbold i sofaen om aftenen og så tidligt op og til Black Friday. Men jagten er bare ikke hvad den har været, og det ødelægger traditionen,« siger Audrey Guskey.

B

John J. Canally er cheføkonom i LPL Research og en af de dem, der stiller sig selv spørgsmålet, om Black Friday er på vej ud.

»Det betyder helt klart mindre end før i tiden. De sidste par år har Black Friday været skuffende,« siger han til The New York Times.

Mindre aktivitet omkring Black Friday betyder dog ikke, at amerikanerne er blevet trætte at at bruge penge. Amerikanernes forbrug er vokset 3 pct. siden 2014. Den dalende begejstring omkring Black Friday drejer sig måske ikke kun om en udvanding af konceptet, men mere om måden, amerikanerne bruger penge på.

»Folk shopper mere online, og de bruger pengene på oplevelser. Ballet, baseballkampe og spaophold er højere prioriteret end en sweater og billige sokker,« siger John J Canally.

-RET

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen