Berlingske Business

Bill Gates til Donald Trump i åbent brev: »America First-verdenssynet bekymrer mig«

FILES-BRITAIN-US-HEALTH-ALZHEIMERS-GATES
»I disse dage ser optimisme ud til at være en mangelvare. Overskrifterne er fyldt med forfærdelige nyheder. Hver dag bringer en ny historie om politisk splittelse, vold eller naturkatastrofe,« indleder Bill and Melinda Gates Foundation brevet. Foto:

Bill and Melinda Gates Foundation tager i et årligt brev fat om ti svære spørgsmål fra året, der er gået. Og i spørgsmål seks får den amerikanske præsident en reprimande for sin måde at se verden på. Og aldrig har Gates været så uenig med en politisk administration.

Bill Gates er verdens næstrigeste mand. Som stifter af Microsoft har han lommen fuld af penge. Med penge kommer magt og indflydelse. Og svære spørgsmål at besvare.

Gates står ikke længere for den daglige ledelse i Microsoft, men han og hustruen bruger kræfterne og formuen andetsteds. I Bill and Melinda Gates Foundation - en fond, der årligt bruger 4-6 milliarder dollars til godgørende formål - forsøger rigmanden at rette op på verdens kvaler.

Og denne fond udsender årligt et brev, der highlighter de mest centrale og svære spørgsmål fra det forgangne år. De nyeste brev er netop blevet udsendt, hvori Melinda Gates og Bill Gates giver deres svar på de ti sværeste spørgsmål i 2017.

16BUSFRANCE-US-AWARD-DIPL#2.jpg

»I disse dage ser optimisme ud til at være en mangelvare. Overskrifterne er fyldt med forfærdelige nyheder. Hver dag bringer en ny historie om politisk splittelse, vold eller naturkatastrofe,« indleder fonden brevet:

»Men på trods af overskrifterne ser vi en verden, der bliver bedre.«

Verden er sundere og sikrere, børnedødeligheden er markant mindre, og det samme er ekstrem fattigdom, understreges det i brevet.

Men én mand bekymrer Bill Gates og har været omdrejningspunkt for mange af de spørgsmål, han har fået i det forgangne år: Donald Trump.

Gates

»I det forgangne år er jeg blevet spurgt mere om Præsident Trump og hans politik end noget andet emne i dette brev,« skriver Bill Gates i sit svar til spørgsmålet »Hvordan påvirker Præsident Trumps politik jeres fondsarbejde?«:

»Overordnet bekymrer America First-verdenssynet mig. Det er ikke, fordi USA ikke skal passe på sit folk. Spørgsmålet er, hvordan man bedst gør det. Min opfattelse er, at det at engagere med verden har bevist at være til gavn for alle, også amerikanere, det hjælper mere end at trække sig tilbage,« skriver Bill Gates videre i brevet.

Bill and Melinda Gates Foundation skriver i brevet, at de har mødtes med Trump og hans hold - fuldstændig ligesom det har været med tidligere administrationer. Uanset om det er republikanske eller demokratiske administrationer, er fonden enige i nogle emner og uenige i andre, understreges der i brevet. Men aldrig har de været så uenige med beboerne i Det Hvide Hus som nu.

a

»Selv om vi er mere uenige med denne administration end de andre, vi har mødt, tror vi på, at det stadig er vigtigt at samarbejde, når det er muligt. Vi fortsætter med at tale med den, for hvis USA skærer i udenlandsinvestering, vil mennesker i andre lande dø, og amerikanere vil være dårligere stillet,« skriver Bill Gates.

Melinda Gates tager ligeledes Donald Trump og hans synspunkter under behandling i brevet:

»Jeg tror på, at en af pligterne for den amerikanske præsident er være rollemodel for amerikanske værdier i verden. Jeg ville ønske, at vores præsident ville behandle mennesker, og i særdeleshed kvinder, med mere respekt, når han taler og tweeter. Lighed er et vigtigt nationalt princip. Helligheden af hvert individ, uanset race, religion, seksuel orientering og køn, er del af vores lands ånd. Præsidenten har et ansvar for at sætte et godt eksempel og styrke alle amerikanere gennem sine udtalelser og politikker,« skriver hun.

Du kan læse brevet i dets fulde længde her.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Berlingske Business

Tilbage til artiklen