Berlingske Business

Bilgiganterne rejser sig igen

pix-forden
Foto:

De store bilkoncerner har lagt krisen bag sig - undtagelsen er dog de hårdt pressede franske mærker.

Det er ikke mere end fem år siden, at mange spåede død og ødelæggelse for flere af verdens store bilproducenter - specielt de amerikanske. Nu går det for alvor den anden vej.

Eneste rigtige undtagelse ser ud til at være de franske bilproducenter. Det er i hvert fald billedet, når man ser på de resultater, verdens bilgiganter har lagt på bordet de seneste uger.

Toyota Motor Corp. var fredag den sidste af de 15 største bilproducenter, der aflagde kvartalsregnskab, og det viste ikke overraskende, at den japanske koncern fortsat skovler penge ind på salget af det, der på årsbasis løber op i omtrent ti millioner køretøjer. Kvartalets bundlinje endte på 31 milliarder kroner.

Lader man blikket feje hen over regnskaberne, bliver det klart, at der er nogle, der er bedre til at lave business end andre. De tyske mærker er nok dem, der funkler mest. Mercedes-ejeren Daimler, München-koncernen BMW og verdens næststørste bilkoncern Volkswagen storsælger biler med en fornuftig margin. Det resulterer i det ene kvartalsmæssige milliardoverskud efter det andet. Andet kvartal 2013 er ingen undtagelse.

US-74533126

Også amerikanerne er kommet godt med. For deres vedkommende er det hjemmemarkedet, der er kommet op i omdrejninger, mens det udenlandske salg stadig halter. Det ændrer dog ikke ved, at truslen om kollaps er fortid for de fleste - den amerikanske stats hjælp, da krisen toppede, ser ud til at have reddet deres liv.

De japanske mærker klarer skærene. Eksporten i verdens tredjestørste økonomi er dog stadig præget af en yen, der trods fald stadig er for stærk, og økonomisk afmatning. Det ændrer dog ikke ved, at de japanske bilgiganter stadig sælger hulens mange biler globalt, og at de kan tjene penge på det.

Og så er der lige Frankrig. De to store aktører er her Peugeut-Citroën og Renault, og de har det ikke nemt. Den franske bilindustri er hårdt ramt af svigtende salg på det kriseramte og altdominerende europæiske kernemarked. Det gælder også i hjemlandet. Det i kombination med et trægt fransk arbejdsmarked, hvor gamle overenskomster gør medarbejderudgifterne meget store, er gift for en bilkoncern. De franske fabrikker har simpelthen svært ved at sælge biler med profit.

Både Peugeut-Citroën og Renault kæmper dog med arme og ben for at holde sig flydende. Førstnævnte med staten i baglommen. EU har netop nikket godkendende til en støtteordning til Peugeut-Citroën, der sidste år aflagde et regulært katastroferegnskab med et tab på 37 milliarder kroner. I første halvår 2013 går det bedre - men der er stadig minus på bundlinjen. Det dog »kun« med tre milliarder kroner.

Grundlæggende går det ikke meget bedre for Renault. Der er dog en væsentlig forskel i sammenligningen med Peugeut-Citroën - det er, at Renault-koncernen og japanske Nissan ejer store andele af hinandens aktier. Det betyder, at Renault har en positiv halvårsbundlinje på fire milliarder kroner.

Sammenlagt vidner tallene fra verdens 15 største bilkoncerner om, at det helt store krise-rædselsscenarie udeblev. De faldt ikke på stribe, som flere forudså for fem år siden. I Frankrig mangler man dog stadig at vise, at man kan lave penge på at bygge biler. Franskmændene venter på, at der kommer gang i den europæiske økonomiske vækst. Når det sker, vil det være en tiltrængt håndsrækning til de europæisk forankrede hæderkronede franske bilfabrikker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen