Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Benhård Mercedes-kvinde skal rydde op i VW

pix-vw
Her ses dommer Christine Hohmann-Dennhardt i 2010, mens hun arbejdede for forbundsforfatningsdomstolen i Karlsruhe. Foto:

Den skandaleramte koncern har hyret en hård hund fra ærke-konkurrenten. Den tidligere dommer Christine Hohmann-Dennhardt skal fikse VWs forslåede image og bliver bilproducents nye vagthund.

Oprydningen i den hårdtprøvede tyske bilkoncern VW er i fuld gang, selv om skandalens fulde omfang endnu ikke er afklaret.

Nu har bilkoncernen hyret konkurrenten Daimlers Christine Hohmann-Dennhardt som forbrugerne og myndighedernes garant for, at alt fremover kommer til at gå efter bogen. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Der kommer næsten dagligt nye informationer frem om bilkoncernens omfattende snyd med dens diesel-motorers udledninger af giftige stoffer, der nu har vokset sig til en verdensomspændende skandale, som kan ende med at blive særdeles dyr for VW.

Det er i det lys, man skal se ansættelsen af Christine Hohmann-Dennhardt, som nyt bestyrelsesmedlem med ansvar for »Ret og Integritet«. For hun er ikke hvem som helst.

US-VW-AMERICA-CEO-TESTIFIES-AT-HOUSE-HEARING-ON-EMISSIONS-CHEATI

Den 65-årige kvinde har nemlig mere end stærke rødder plantet i juraen. I Daimler, der er VWs ærkerival, og som står bag mærket Mercedes, har hun siden 2011 haft en lignende jobfunktion og dermed været ansvarlig for at overvåge, at koncernen har kunnet leve op til kravene og forventningerne.

Forinden sad hun dog på en anden tung post. Det var som dommer i Forbundsforfatnings-domstolen i Karlsruhe. Så det er særdeles rutineret kvinde, der har øjnene på regler, lov og ret, der fremover kommer til at holde den øvrige VW-ledelse i ørene.

Daimler har tydeligvis ladet Christine Hohmann-Dennhardt gå uden sværdslag. Og det har hendes hidtidige arbejdsgiver faktisk overraskende gode argumenter for at synes, er en god idé. Ifølge nyhedsbureauet er der nemlig aktører, der peger på, at VWs hovedpine er hele Tysklands. Det vurderer i hvert fald Ferdinand Dudenhöffer, der er chef for Center for Automobilforskning på universitetet I Duisburg-Essen.

USA-VOLKSWAGEN/AMENDS

»Daimler hjælper VW med at genopbygge tilliden til den tyske bilindustri,« siger han og tilføjer:

»Det er et vigtigt skridt til at hjælpe VW med at rydde op.«

Skandalen om VW så dagens lys 18. september, da kæmpekoncernen erkendte, at en lang række af dens diesel-biler var forsynet med snydesoftware, der under miljøtest ville få bilerne til at fremstå som havende en langt grønnere miljøprofil, end det ellers ville være tilfældet under normal kørsel.

Lige siden har både kunder, organisationer og regeringer talt med dunder over for VW og dens ledelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen