Berlingske Business

Barclays får milliardbøde for valutafusk

US-BRITAIN-BANKING-FOREX-FINE-BARCLAYS-FILES
Arkivfoto. Foto:

Den britiske storbank Barclays har fået en bøde på 150 mio. dollar, godt 1050 mio. kr. for at have brugt sin valutahandelsplatform til at handle imod egne kunder.

Udover bøden har Barclays fået ordre på at afskedige bankens globale chef for handel med renter, valuta og råvarer, Tim Cartledge, der forlod banken i maj.

Det skriver Financial Times.

Barclays brugte et algoritmesystem til at forsinke kundernes handler i hundreder millisekunder. Systemet, der går under navnet "last look"-systemet, er standardudstyr hos mange prisstillere. Systemet forhindrer, at sofistikerede handlere kan udnytte de små forsinkelser i handelssystemerne til at placere gunstige handler.

(FILES) A file picture taken on July 3, 2012 shows the Barclays

I Barclays tilfælde var der dog pillet ved systemet, således at systemet ikke alene forsinkede handlerne, men også afviste handler, der ikke gik bankens vej. Hvis handlen til gengæld var profitabel for Barclays, gik handlerne igennem.

Bankens ansatte blev endvidere instrueret i at lyve om årsagerne til, at handlerne blev afvist.

- Giv weekendens it-opdatering skylden og sig, det bliver fikset, står der i en intern besked til en trader, der spurgte om, hvordan han skulle forholde sig til spørgsmål om afviste handler fra kunder og bankens egen salgsafdeling, skriver New York Times.

(FILES) A file picture taken on July 3, 2012 shows the Barclays

Bøden er blot den seneste i en stribe sanktioner, som Barclays har betalt for valuta-relateret fusk. I maj betalte banken således 2,4 mia. dollar, mere end 16 mia. kr., i et forlig med flere myndigheder omkring svindel med valutamarkederne, skriver Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen