Berlingske Business

Bank of Japan skiller sig af med kritisk pengepolitisk medlem

JAPAN CENTRAL BANK KURODA
Haruhiko Kuroda, the Governor of the Bank of Japan. ARKIV FOTO Foto:

Der er sat gang i udskiftningerne i toppen af den japanske centralbank, Bank of Japan.

En af de ledende medlemmer af centralbankens pengepolitiske komite, Yoshihisa Morimoto, er røget ud i kulden og bliver ikke gennomineret, men erstattes i stedet af Yukitoshi Funo.

Det viser et dokument forelagt det japanske parlament, hvori den japanske regering nominerer Yukitoshi Funo til medlem af Bank of Japans direktion.

Yoshihisa Morimoto har været kritiker af centralbankchef Haruhiko Kuroda og premierminister Shinzo Abes kraftige lempelser af den japanske pengepolitik.

ALIBABA

Senest tog Yoshihisa Morimoto bladet fra munden i forbindelse med den seneste udvidelse af de pengepolitiske lempelser i oktober sidste år, hvor han pointerede potentielle risici til skade for hele økonomien.

De mulige bivirkninger kan opveje fordelene, lød det fra Morimoto, der advarede om, at faldende likviditet og usikkerhed i statsobligationsmarked kan destabilisere hele det finansielle system og skade økonomien.

Yoshihisa Morimotos mandat udløber i juni, og han bliver nu erstattet af Yukitoshi Funo, der hidtil har fungeret som rådgiver for Toyota.

CHINA-US-FLAG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen