Berlingske Business

Bank of Japan sænker indskudsrenten til under nul

FILE JAPAN BOJ NEGATIVE INTEREST
Bank of Japan tror at inflationsmålet på 2 pct. vil kunne nås i midten af 2017. Hidtil har tidsplanen for opnåelsen af en inflation på 2 pct. været i slutningen af 2016. Foto:

Den japanske centralbank, Bank of Japan, har adopteret en negativ rentepolitik på fredagens pengepolitiske møde i Tokyo.

Samtidig fastholder banken sit 80.000 mia yen store obligationskøb.

Bank of Japans pengepolitiske komite vedtog at sænke indskudsrenten til -0,1 pct. med stemmerne 5-4.

JAPAN-ECONOMY/BOJ

Trækket kommer efter, at inflationen ved udgangen af 2015 lå på beskedne 0,1 pct. når friske fødevare trækkes ud af dataene.

Bank of Japan tror at inflationsmålet på 2 pct. vil kunne nås i midten af 2017. Hidtil har tidsplanen for opnåelsen af en inflation på 2 pct. været i slutningen af 2016.

JAPAN-ECONOMY/

Ændringerne sendte umiddelbart Japans toneangivende Nikkei 225 aktieindeks op fra et minus på 0,8 pct. et plus på 3,3 pct., mens den japanske yen svækkedes mod amerikanske dollar til 120,40 yen fra omkring 118,50 yen inden meddelelsen.

06BUSBagside-Nikesh-Arora-1.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen