Berlingske Business

Bank of Japan bør fortsætte den lempelige pengepolitik

epaselect MIDEAST ISRAEL JAPAN DIPLOMACY
Foto:

Den japanske centralbank, Bank of Japan, bør fortsat føre en lempelig pengepolitik. Det var indstillingen hos størstedelen af medlemmerne i bankens pengepolitiske udvalg ifølge referatet fra det seneste møde, der fandt sted i begyndelsen af marts.

Nogle af Bank of Japans ni udvalgsmedlemmer fandt, at det er vigtigt at kommunikere, at der stadig er lang vej til inflationsmålet, samt at banken endnu ikke er nået frem til fasen, hvor den bør overveje et exit.

Et enkelt medlem pointerede, at når en normalisering på et tidspunkt i fremtiden overvejes, skal centralbanken forklare tiltaget over for markedsdeltagerne på en måde, så de fuldt ud forstår, at normalisering stadig er en del af den lempelige monetære proces, og derfor adskiller sig fra en egentlig monetær stramning.

Et medlem pointerede, at støtte fra finanspolitikken er nødvendig for at sikre, at deflationen er overvundet, når der ikke længere er plads til yderligere monetære lempelser. Flere medlemmer fandt det desuden vigtigt at fortsætte en nuanceret overvågning og vurdering af både positive og negative effekter af lempelserne, mens et enkelt medlem vurderede, at de positive virkninger på økonomi og inflation reduceres af et fald i de lange realrenter.

Mødet fandt sted 8. og 9. marts og gav ikke anledning til ændringer i pengepolitikken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen