Berlingske Business

Banan-manden vender tilbage

14BUSDavid-H-Murdock.jpg
Dole Foods er ikke i helt så god form som sin 90-årige hovedaktionær og CEO, David Murdock. Nu tager han for anden gang Dole af børsen. Første gang var i 2003, og i 2009 lod han selskabet børsnotere igen for at få lettet gældsbyrden. Foto: Fred Prouser/Reuters

Den 90-årige David Murdock, Dole Foods hovedaktionær, er klar til at købe virksomheden af børsen, for anden gang.

Nogle vil nok tænke, at hvis det skal være på den måde, så kan det måske være lige meget med at blive gammel, men David H. Murdock har indtil nu levet 90 år, de sidste årtier på en diæt bestående af blandt andet frugtjuice iblandet pulveriserede bananskræller og appelsinskaller. Han forsager alkohol, mejeriprodukter og kød. Til gengæld er han en ivrig og aktiv erhvervsmand, og i disse dage er han i gang med at tage sin virksomhed af børsen.

Murdock er, trods sin alder, CEO og bestyrelsesformand for banangiganten Dole, som han også ejer 40 pct. af aktierne i, og i mandags fik han bestyrelsens opbakning bag sit tilbud til aktionærerne om at købe deres aktier for 13,50 dollar stykket. Inklusive hvad Murdock overtager af gældsforpligtelser, løber den samlede pris på hele virksomheden op i 1,6 mia. dollar.

Det er anden gang, at Murdock tager Dole af børsen. Første gang var i 2003, og i 2009 lod han selskabet børsnotere igen for at få lettet gældsbyrden.

Dole Foods er en af Amerikas legendariske virksomheder, »iconic« ville man kaldet det i USA. Det er virksomheden, der lærte amerikanerne at spise en sær eksotisk frugt som ananas, først skiveskåret og henkogt på dåse, siden i frisk form.

Doles rødder går tilbage til to amerikanske handelsfolk, Samuel Castle og Amos Cooke, der i midten af 1800-tallet ankom til det dengang selvstændige kongedømme Hawaii. Senere, hen mod århundredeskiftet, havde vestlige indvandrere infiltreret landet, afsat den sidste dronning og fået indlemmet landet i USA, og da kom James Dole til øen for at drive landbrug. Hans virksomhed endte med at blive købt af Castle & Cooke, og koncernen levede godt i mange år, men efter 1950erne gik det ned ad bakke. I 1985 blev den skrantende frugtkoncern overtaget af David Murdock – han var da 62.

Ingen chef

Dole Foods er ikke i helt så god form som sin 90-årige hovedaktionær og CEO. Overskuddet har været faldende de seneste to år, og 2013 tegner til at blive endnu dårligere. I april solgte Dole sit datterselskab for forarbejdede fødevarer, og tilbage i koncernen er nu selve engroshandelen med frisk frugt – et forretningsområde som er klemt af faldende butikspriser, faldende fortjenester, dårlig høst og endelig en ubehagelig tendens til, at de store detailkæder går uden om grossister som Dole, Chiquita og Del Monte og køber direkte af landmændene.

»Vi ender rent ud sagt med at konkurrere med nogle af vores leverandører. Og det er en ubekvem situation at befinde sig i,« sagde Doles COO, chief operating officer, Michael Carter, da halvårsregnskabet blev udsendt i juli.

I forbindelse med salget af datterselskabet genindtog David Murdock i foråret sin post som CEO for at styre Dole igennem krisen, og det amerikanske magasin Bloomberg Businessweek har allerede spået, at »bananelskere kan forvente at skulle betale lidt mere«. Forventningen er, at Murdock vil gøre en indsats for at standse priskrigen.

Men Murdock er også en mand, der foretrækker selv at bestemme.

»Jeg har aldrig haft en chef i hele mit liv. Jeg har fuldstændig ødelagt evnen til at lade andre mennesker fortælle mig, hvad jeg skal gøre,« sagde han i en større portrætartikel, som New York Times bragte for to år siden. Det var ved den lejlighed, at han erklærede, at det var hans mål at blive 125 år gammel – ved hjælp af sin særlige kostplan.

I retten mod film

David Murdock blev ikke født med stærke meninger om kost. Faktisk var der, hvis man skal tro ham selv, perioder i hans liv, hvor hans største ernæringsmæssige bekymring var, om han overhovedet kunne få noget at spise.

Senere flyttede han til Phoenix, Arizona, og begyndte at bygge huse, huse til alle de amerikanere, som i årene efter krigen flyttede sydpå og vestpå. Han byggede og solgte, byggede nye, og for fortjenesten købte han aktier, flere aktier, og til sidst hele selskaber.

Det er historien om hans formue, som han selv har fortalt den, og den stærke interesse for rigtig ernæring kom, da hans kone i 1980erne fik kræft i æggestokkene og døde. Murdock var overbevist om, at hendes sygdom måtte være en livsstilsygdom, og han begyndte at lægge sin kost om og donere penge til forskning i kostens betydning for helbredet.

Dette kunne være historien om en erhvervsmand og en virksomhed med en særligt høj etisk profil, men med til historien hører også Dole Foods indædte slagsmål med nogle svenske filmfolk, der i 2009 lavede en film om nogle nicaraguanske landarbejdere, der i 1970erne arbejdede på en af Doles plantager og mener at være blevet sterile af de sprøjtemidler, man anvendte. Dole forsøgte at standse filmen med en retssag, men tabte ved en domstol i Los Angeles, og blev til overflod smidt ud af den svenske burgerkæde Max’ sortiment. »Vi bryder os ikke om Doles optræden. At stævne en filmmand i stedet for at have en dialog er for dumt,« meddelte svenskerne. Der er vigtigere ting i verden end rigtig ernæring.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen