Berlingske Business

Arktisk turisme boomer

CLIMATE/ICELAND
Arkivfoto. Foto:

Island satte rekord med knap 1,3 millioner turister i 2015 eller 30 procent flere end i 2014.

Turismen vokser kraftigt i Arktis i disse år. Island med sine unikke landskaber, varme kilder, gejsere, vandfald og gletschere sætter rekord år efter år. Den islandske økonomi kollapsede i 2008, men er nu igen i god gænge med turisme og fisk som henholdsvis største og næststørste erhverv, når man måler på valutaindtægter.

Med omtrent 1,3 millioner udenlandske turister i 2015 har Island oplevet en vækst på 30 procent i forhold til året før. I 2000 havde Island godt 300.000 turister. Ifølge FNs turist­barometer er Island dermed blandt de fem lande i verden, hvor antallet af turister er steget mest. Det skriver den britiske webavis, The Telegraph. De to øverste lande på ranglisten er Paraguay og Tadsjikistan med en vækst på langt over 90 procent.

arktis

Turister især fra USA, Storbritannien, Tyskland og Asien vælger oftere at rejse til de tre arktiske lande. Turistindustrien i Nordnorge oplevede ligeledes stor fremgang. Grønland havde sidste år en vækst på knapt ti procent til 68.000 turister.

Islands vigtigste erhverv

Ólöf Ýrr Atladóttir, generaldirektør i det islandske turistråd, siger til Berlingske, at Island siden 2010 har oplevet kraftig vækst i turismen. De seneste par år har Islands valutaindtægter fra turisme overhalet valutaindtægterne fra fisk, der i mange år var Islands største eksporterhverv. Sidste år udgjorde turistindtægterne 16 milliarder kroner.

»Væksten er enormt gavnlig og vigtig for Island. I år regner vi med en vækst på mindst 20 procent i antallet af udenlandske turister, og bankerne forudser også stor vækst for turistindustrien,« siger Ólöf Ýrr Atladóttir.

Væksten i turisterhvervet har skabt omkring 9.000 job siden finanskrisen i 2008 og har været drivkraften i landets økonomiske vækst.

Turisme er som sagt også vigtig for økonomien i arktisk Norge. I 2014 havde Nordnorge turistindtægter fra norske og udenlandske besøgende på 13 milliarder kroner, og mere end 16.000 var beskæftiget i erhvervet. Turisterhvervet har omtrent lige så mange ansatte som fiskeindustrien.

NORWAY/

Det er lyset, nordlyset om vinteren og midnatssolen om sommeren, der trækker turister til det nordlige Norge. Men den tid, hvor turisterne mest går efter de nordnorske sommerdestinationer og oplevelser, er forbi. Både målt i antal turister og indtjening har vinterturismen overhalet sommerturismen. Når turisterne om vinteren kommer i fly til blandt andet Tromsø og Hammerfest, er det især for at se nordlys. Sommeren er fortsat højsæson for turismen i såvel Grønland som Island. Grønland havde sidste år små 68.000 turister. Samlet var det en vækst på 9,8 procent i forhold til 2014.

Det samlede turisttal i 2015 fordelte sig på 45.500 flyturister og 22.400 krydstogtturister. Grønland får flest turister fra Danmark. »Men i flytrafikken er det de udenlandske turister, der løfter væksten,« fortæller direktør Anders Stenbakken fra den grønlandske turistorganisation, Visit Greenland.

Antallet af internationale turister i højsæsonen 1. juni til 30. august steg således med 52 procent fra 2014 til 18.120 i 2015. Grønlands Selvstyre har ingen samfundsøkonomiske analyser af turismen.

29MASpoulsensne.jpg

Landsstyrekoalitionen er blevet enig om, at det haster med at få bygget landingsbaner på mindst 2.200 meter i Nuuk og Ilulissat på vestkysten, så indenrigslufthavnene kan tage mellemstore jetfly direkte fra Europa og Nordamerika. I dag kommer alle atlantfly enten til lufthavnene i Kangerlussuaq eller Narsarsuaq i Vestgrønland. Herfra flyves turisterne videre i mindre propelfly eller sejler med krydstogtskibe og færger til turistdestinationerne.

»Får vi landingsbanerne udbygget efter planerne, så der kan komme større fly med større sædekapacitet, tror jeg, at vi om ti år har dobbelt så mange turister i Grønland i forhold til 2015. En så høj vækst vil også kræve udbygning af hotelkapaciteten og en intensiv markedsføring fra turistindustrien,« siger Anders Stenbakken fra Visit Greenland.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen