Berlingske Business

Apatisk ro og paniske indkøb i Grækenland

Grækenland
Foto:

De græske hæveautomater blev bestormet som Mekka under Hajj, mens dagligvarer og benzin blev hamstret. Andre steder i Grækenland herskede en nærmest apatisk ro dog på den første krisedag, mandag.

»Det var lige godt satans,« tænkte danske Thomas Søby, da han i går oplevede stemningen på ferieøen Kreta i det græske øhav, »Hvor er bekymringen?«

Til dagligt er Thomas Søby cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, så han ved om nogen, at der er god grund til at være bekymret, hvis man er græker. I cheføkonomens øjne er Grækenland på vej helt ned i den økonomiske kælder, som det vil kræve store reformer at komme op fra igen. Men det tager grækerne med ophøjet ro.

»Kreta er selvfølgelig anderledes end resten af Grækenland, men det er alligevel sjovt at se, hvordan de i den grad er ubekymrede,« siger Thomas Søby, der fortæller, at pengeautomaterne på ferieøen er lukkede, men at det indtil videre ikke er noget problem at betale med kreditkort.

»Kassedamen i supermarkedet mener, at det hele bliver bedre i morgen. Så spurgte jeg, hvorfor det? Og så sagde hun bare, at det blev i morgen.«

Grækenland

En smule nordvest for Kreta på det græske fastland var der nogle steder anderledes paniske scener. Flere internationale medier har rapporteret, hvordan især pensionister har stået i lange køer for at hæve euro i landets hæveautomater. Nogle havde heldet med sig, andre steder blev de mødt med meddelelsen om, at pengeautomaten »midlertidigt ikke er i stand til at udbetale penge«.

En græsk journalist rapporterede i går på det sociale medie Twitter, at flere supermarkeder i Athen havde fået revet deres varer ned fra hylderne, og Vangelis Kotsos, der ejer en tankstation i byen Chania på Kreta, sagde til den græske statskanal ERT 1:

»Panikken er ved at bygge sig op. Jeg åbnede for eksempel klokken halv otte, og klokken ti havde jeg solgt den samme mængde benzin, som jeg ville have solgt i morgen eftermiddag. Men jeg forudser, at tingene snart normaliserer sig, når flere reserver bliver bragt ind.«

Samtidig med meldingerne om hamstring af benzin rapporterede flere græske journalister og internationale medier dog om helt normale hverdagsscener i flere græske byer.

 

Helt normal var dagen dog ikke ved turistmålet Akropolis, der blev centrum i en af dagens mere pudsige meldinger. Efter flere års pres fra turister valgte kulturministeren nemlig at åbne for kortbetalinger ved det antikke monument:

»Det har været efterspurgt længe, og det vil nu blive ført igennem,« skrev den græske kulturminister, Konstantinos Tasoulas, i en pressemeddelelse.

Samtidig annoncerede transportministeren, Christos Sprirtzis, at alle former for offentlig transport i Athen nu bliver gratis frem mod grækernes skæbnesvangre folkeafstemning på søndag.

Thomas Søby fra Landbrug & Fødevarer når at få folkeafstemningen med, inden han igen rejser hjem til Danmark. Der er dog ingen panik hos økonomen, der har taget rigeligt med kontanter med til Grækenland, hvis uheldet skulle være ude.

»Nu håber jeg bare ikke, at der er generalstrejke i lufthavnen, når jeg skal flyve hjem,« siger Thomas Søby.

30BUSEUROZONE-GREECE.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen