Berlingske Business

Analytiker: Stadig ikke en fest at være flyselskab

flyselskaber
Høje brændstofpriser er stadig en stor udfordring for flyselskaberne, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er SAS-analytiker hos Sydbank. Foto:

Mandag letter europæiske flyaktier, fordi olieprisen falder som følge af Iran-aftale, men generelt har branchen det stadig svært.

Kursen på aktierne i flyselskaber over hele Europa letter mandag, efter at weekendens aftale omkring det iranske atomprogram har skabt fald i oliepriserne. Men høje brændstofpriser er stadig en stor udfordring for flyselskaberne, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er SAS-analytiker hos Sydbank.

»Det er tilsyneladende de faldende oliepriser, der sender sektoren op. Det er - isoleret set - godt for flyselskaberne, men det aktuelle prisniveau er fortsat så højt, at det ikke bare lige bliver en fest at være flyselskab,« siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans og uddyber:

»I dag er der rigtig god stemning i forhold til sektoren, selv om udfordringerne sådan set er de samme som for et par dage siden.«

I det paneuropæiske Stoxx 600-indeks er sektoren for rejse og fritid, der blandt andet omfatter flyselskaberne, den klart mest stigende med et løft på 1,6 pct. Blandt andre British Airways' ejer, International Consolidated Airlines Group (IAG), samt Air France, Lufthansa, Easyjet og Ryanair oplever pæne stigninger på mere end 1,5 pct. i aktiegruppen og er med til at trække den samlede sektor op.


Herhjemme stiger SAS-aktien med 6,6 pct. til 16,10 kr., mens den norske rival Norwegian stiger med 2,1 pct. på børsen i Oslo.

Prisen på en tønde Brent-olie falder med 1,6 pct. til 109,27 dollar mandag, mens WTI-olien dykker med 1,3 pct. til 93,64 dollar per tønde, efter at der i weekenden blev forhandlet en midlertidig aftale omkring Irans atomprogram på plads.

Det giver umiddelbart landet større mulighed for at afsætte sine oliereserver til udlandet, og det presser prisen på det sorte guld.

SAS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen