Berlingske Business

Amnesty revser ny lov i Qatar for ikke at hjælpe arbejdere

A view of the Qatari capital Doha, on October 4, 2012. Formerly
ARKIVFOTO: Qatars hovedstad Doha Foto:

Ny lov i Qatar hjælper ikke som lovet de gæstearbejdere, der gør landet klar til fodbold-VM, fastslår Amnesty.

Qatars nye beskæftigelseslov, der træder i kraft tirsdag, vil ikke forbedre forholdene for de mange gæstearbejdere, der knokler for at få landet klar til VM i fodbold i 2022.

Det konkluderer Amnesty International i en ny rapport ifølge nyhedsbureauet dpa.

Ørkenstaten havde gennem reformer lovet at gøre en ende på det såkaldte sponsorsystem kafala, som ifølge Amnesty giver arbejdsgiverne næsten ubegrænset magt over deres ansatte og forhindrer arbejderne i at skifte job eller rejse hjem.

28BUSMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Men det er ikke sket, konkluderer Amnesty, der kalder reformerne "magre".

Ifølge organisationen er risikoen for tvangsarbejde og andre overgreb fortsat høj for landets næsten to millioner gæstearbejdere. Gæstearbejderne udgør 94 procent af arbejdsstyrken.

»Denne nye lov kan måske slippe af sted med ordet "sponsorering", men den efterlader det samme basale system intakt,« udtaler James Lynch, vicedirektør for globale spørgsmål i Amnesty International, i rapporten ifølge dpa.

Bajer Bayern

Amnesty International opfordrer derfor Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) til at gribe ind. Det skal ske i håb om, at Qatar opfylder basale menneskerettigheder og beskytter arbejdstagernes rettigheder frem mod slutrunden i 2022.

»Fifa, andre store sponsorer og udenlandske regeringer, der ønsker at etablere forretningsforbindelser med Qatar, kan og må ikke bruge denne reform til at påstå, at problemet med misbrug af gæstearbejdere er blevet løst,« tilføjer han.

Qatar

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen