Berlingske Business

Amerikanske virksomheder leverer største vækst i seks år

z
Fotograf: Lucy Nicholson (Google), Patrick Kovarik (Coca Cola), Joe Raedle (Mustang), Saul Loeb (Whole Foods), Mike Segar (Hilfiger), David Ryder (Amazon).

For første gang siden 2011 står USA's største virksomheder til at levere to kvartaler i træk med tocifret resultatvækst.

Fremgangen har været hjulpet på vej af en årrække med omkostningsbesparelser, en svagere dollar og øget privatforbrug.

Det skriver Wall Street Journal.

US-MEDIA-IT-INTERNET-AMAZON-WAPOST-FILES

Mens indtjeningen hos S&P 500 virksomheder i første kvartal af 2017 steg med 15 pct., ventes indtjeningen at stige til 11 pct. i andet kvartal ifølge data fra Thomson Reuters.

Udviklingen kommer på trods af, at adskillige offentlige initiativer, der var tiltænkt til at skubbe gang i firmaernes økonomi, er blevet kørt ud på sidelinjen på grund af uenighed i Det Hvide Hus.

Siden det amerikanske præsidentvalg i november har aktiemarkederne også oplevet en himmelflugt.

»Man kan argumentere for, at aktiemarkedsinvestorer overvurderede Trump, men undervurderede indtjening«, siger Christopher Probyn, som er cheføkonom for State Street Global Advisors, til Financial Times.

Ifølge analytikere og økonomer skyldes fremgangen flere faktorer, herunder en svagere dollar, som har gjort det nemmere at eksportere amerikanske varer og en stigning i amerikanske lønninger, som har sat skub i privatforbruget.

Samtidig har virksomheder fortsat reduceret deres omkostninger, hvilket de nu kan høste frugterne af, skriver Financial Times.

pix-Foxconn

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen