Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Amerikanske kræftlæger slår alarm: Familier ruineres af medicinpriser

27BUSMoffe.jpg
Medicinalfabrikkerne begrunder de høje priser på kræftmedicin med, at udvikling af nye lægemidler koster mange penge. Foto: Iris

Det er priserne, det er helt galt med. Familier bliver ruineret på grund af ny kræftmedicin.

Kræftmedicin er under kraftig udvikling, og behandlingerne bliver bedre og bedre. Nyudviklingen af produkterne går ufatteligt hurtigt, og enkelte kræftsygdomme er i dag kroniske, hvor de for blot få år siden var dødelige. Og prisen for at holde patienterne i live stiger med rekordfart, fordi der er kommet så mange nye produkter på markedet.

De nyeste medicintyper, som påvirker immunsystemet, så kroppen kan bekæmpe kræften, er så dyr, at amerikanske familier stort set må gå fra hus og hjem for at få råd til en behandling, som kan holde familiemedlemmet i live. Prisen for medicinen er steget mere end ti gange inden for de seneste 15 år, så nu har kræftlægerne fået nok.

pix- Bent Hansen

Flere end 100 onkologer har kraftigt opfordret medicinalvirksomhederne til at sænke priserne, og kræftlægerne er ikke bange for at sige direkte, at det er grådighed, der driver forskningen inden from for medicinalindustrien. For priserne kan slet ikke godtgøres ud fra den forskning, der sker, hævder de. Og det er ikke ligegyldige kræftlæger. De repræsenterer de ypperste hospitaler inden for kræftbehandlingen som Mayo Clinic of Rochester, Minnesota, University of Texas MD Anderson Cancer Center, Dana-Farber Cancer Institute i Boston og University of Chicago.

Og uanset om det er sandt eller ej, så er den kedelige sandhed, at udgifterne til en kræftbehandling i dag er så dyr, at mellem ti og 20 procent af patienterne i USA ikke har råd til at gennemføre den og må sige stop på et kritisk tidspunkt i deres sygdom.

24BUSPeter-Buhl-Jensen-Topo.jpg

Det siger de 100 onkologer ihvertfald, og det er ikke kun medicinpriserne til behandling af kræft, der er dyr i USA. Det er også en lang række andre medicinprodukter.

Hvis man skræller det faktum fra, at selv almindelig medicin er langt dyrere i USA end i Europa, så kommer der hele tiden nye produkter på markedet, som er bedre end de foregående.

En af de større diskussioner har været behandlingen af Hepatitis C – en alvorlig leversygdom – som man nu kan behandle. Det er bare for dyrt og koster tusindvis af dollar pr. patient. Og de fleste har ikke råd til behandlingen, fordi den ofte ikke er fuldt dækket af de forsikringer, patienterne har.

BM Den gartneruddannede kinesiske forsker Zhang Yang

Men det værste for medicinalindustrien er, at de kræftlæger, som er længst fremme med kritikken, siger, at der ingen kontrol er med medicinalindustrien, og at priserne er gået amok og også er alt for høje længe efter, at de har tjent det ind, som de har brugt for at forske og udvikle produkterne.

Problemet er, at medicinalvirksomhederne i USA generelt tilsyneladende har haft alt for let spil i forhold til de myndigheder, der skal forhandle prisen på produkterne. Der forhandles simpelthen ikke lige så hårdt med medicinalvirksomhederne, som man gør i Europa, og derfor står de amerikanske sundhedsmyndigheder med et stort problem. For udgifterne er allerede gået amok. Det skyldes både et utidssvarende forhandlingssystem, men også en række love, der medfører, at forhandlingerne med disse virksomheder er udliciteret til en række private forsikringsselskaber, der ikke har den økonomisk magt til at sætte sig igennem.

21BUSZhang-Yang---bagside.jpg

Selvfølgelig sender man til en vis grad regningen videre til brugerne af medicinen enten direkte ved, at de skal betale den fulde pris for den, eller at deres forsikringer skal betale. Og det betyder så blot, at prisen på en sygeforsikring stiger tilsvarende.

Men udgifterne stiger og stiger. Og i og med at man de kommende år forventer endnu mere revolutionerende medicin på markedet inden for en lang række sygdomme, vil udgifterne eksplodere, med mindre der gøres noget.

Ikke en ukendt diskussion, som også finder sted i Danmark. For har man råd til at give alle den mest optimale behandling, eller skal man vælge at lade patienterne selv betale for en del af det. Eller kan man nå til enighed med medicinalindustrien om en betalingsmodel, samfundet og patienterne har råd til.

Bavarian Nordic scorer vaccine-aftale til 900 mio. i USA

Det er indlysende, at medicinalindustrien forsvarer sig med, at det koster at udvikle nye medicintyper, og at forskningen er dyr, fordi meget af den ender i en blindgyde. Vejen frem til patienterne er lang, fordi medicinen skal testes for at sikre, at den ikke har uventede bivirkninger. Og hvis indtjeningen ikke er stort nok i forhold til den risiko, der er forbundet med en så stor en forskning, så tør virksomhederne ikke satse.

Et af eksemplerne er medicin mod Alzheimers, hvor der først nu er ved at kommet nogle lovende produkter på markedet. Mellem 1998 og 2014 var der 128 eksperimentelle midler på vej på markedet. Kun fire af dem er foreløbig nået frem til patienterne. Resten måtte skrottes. Også inden for denne frygtede sygdom er der en intens forskning i gang. Men har USA og resten af verden råd til det. Det er det spørgsmål, som de godt 100 kræftlæger stiller sig og med dem tusinder af andre læger verden over.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen