Berlingske Business

Amerikanske firmaer hævdes at skjule milliarder af dollar

Offshoreskat_Business
82 af 100 amerikanske selskaber har ifølge en græsrodsorganisation profit hos udenlandske datterselskaber i skattely. Foto:

De 100 største børsnoterede amerikanske firmaer menes at have i alt 1.200 milliarder dollar - eller godt 6.734 milliarder kroner - gemt af vejen i udlandet for at undgå amerikansk skat.

Det viser en rapport fra grædsrodsgruppen U.S. PIRG ifølge Wall Street Journal.

Rapporten kommer samtidig med, at Barack Obama har indkaldt til et eftersyn af den amerikanske selskabsskat, der skal fjerne incitamentet for at parkere overskuddet udenlands, og i kølvandet på G20-mødet i juli, som bakkede op om en ændring af de internationale skatteregler.

82 af de 100 undersøgte selskaber har profit hos udenlandske datterselskaber i skattely, skriver rapporten, og blot 21 selskaber har offentliggjort, hvad det ville koste i skat at hive overskuddet hjem - samlet ville regningen løbe op i mere 93 mia. dollar for de 21 selskaber, der samlet har betalt en skattesats på 6,9 pct. til udenlandske skattemyndigheder.

General Electric og Apple topper listen over selskaber med oversøiske midler med henholdsvis 108 og 82,6 mia. dollar, skarpt forfulgt af Pfizer og Microsoft med 73 og 60,8 mia. dollar, skriver PIRG ifølge Wall Street Journal. 15 firmaer står for 776 mia. dollar i oversøiske midler.

Ifølge rapporten kan tilstedeværelsen af datterselskaber i lande som Bermuda være tegn på brug af såkaldt aggressiv skatteplanlægning for at undgå amerikansk skat, men midlerne bruges i andre tilfælde også til at finansiere driften i de udenlandske datterselskaber.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen