Berlingske Business

Amerikansk sportskonge i halen på Formel 1

01BUSross.jpg
Stephen Ross indledte sin karriere med at rådgive velhavere om at investere i boligprojekter med skatte­fordele. Det viste sig at være så lukrativt, at han også selv begyndte at investere. Foto: Joe Schildhorn/Sipa

Den amerikanske milliardær og sportskonge Stephen Ross vil overtage kontrollen med Formel 1 og gøre motorsporten mere populær i USA.

Sport har det med at tiltrække velhavere, der vil skrive klubejer på visitkortet. Ofte drevet af passion eller forfængelighed – men også af investeringssans. Specielt hvis der er lukrative TV-rettigheder med.

Således også Formel 1, motorsportens mest toptunede kategori, der har fået den amerikanske ejendoms- og sportsmagnat Stephen Ross på banen med et bud på fem milliarder pund for at overtage kontrollen sammen med Qatars hovedrige statslige investeringsfond.

Han er ikke alene. Rupert Murdoch fra mediegiganten News Corp. og John Malone fra kabel-TV-koncernen Liberty lurer også efter før at have gjort forgæves tilnærmelser til kapitalfonden CVC, der har Formel 1-kontrollen sammen med sportens dominerende skikkelse, Bernie Ecclestone.

Den 75-årige Stephen Ross ejer i forvejen det amerikanske football-hold Miami Dolphins, købt i 2008 med penge fra ejendomssektoren, hvor han siges at sidde på værdier for 15 milliarder dollar. Personligt er han ifølge Forbes god for 6,5 milliarder dollar.

Han ser store muligheder for at markedsføre Formel 1 i USA og Asien, hvor han også søger at gøre europæisk fodbold mere populært med International Champions Cup, der bringer stjernehold til USA, Asien og Australien.

Den baggrund kunne være en tiltrængt oktanindsprøjtning for Formel 1, der i Europa lider under dalende tilskuertal og sponsorproblemer, og hvor CVC beskyldes for ikke at investere nok i sporten.

Stephen Ross kan lide store, komplicerede og gerne næsten umulige projekter. Uden at han mister blikket for detaljerne. Et eksempel er USAs dyreste ejendomsprojekt, Hudson Yards i New York til 20 milliarder dollar. Selv bor han i en penthouse i et andet projekt, Time Warner Center, med hustruen Kara, der er smykkedesigner.

Hans inspiration kommer vist ikke fra faderen, en lidet succesrig opfinder, men mere fra en onkel, der var lokal oliebaron.

Stephen Ross begyndte selv med at kværne sig vej gennem både regnskabs-, jura- og skattestudier – og oplevede at blive fyret fra et job for at svare sin chef igen.

I 1972 begyndte han for sig selv med at rådgive velhavere om at investere i boligprojekter med skatte­fordele.

Og det var så lukrativt, at han selv begyndte at investere. Siden er fulgt investeringer i sport, marketing og fitness-klubber, og han har forbindelser til flere af Mellemøstens store fonde.

Kritikere vil dog mene, at Stephen Ross har lige så meget brug for Formel 1, som Formel 1 har brug for ham. Miami Dolphins-holdet døjer også med at trække tilskuere til, og en større renovering af deres aldrende hjemme­stadion – som Ross også ejer – kræver store investeringer.

Udsigten til oktandunst fra F1-løb i Miami er altså svær at modstå.

VIGIN-LIBERTY/DEAL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen