Berlingske Business

Amerikansk firma indgår milliardaftale over miljøforurening

M3 indgår aftale til 5,1 milliarder kroner efter påstande om forurening i Minnesota i 50 år. M3 afviser dog.

Det amerikanske konglomerat M3 har indgået forlig i en sag anlagt af delstaten Minnesota over beskyldninger om årtiers miljøforurening.

Det oplyser M3, der producerer værktøj og kontorartikler, tirsdag.

M3 oplyser således, at det vil investere 850 millioner dollar - eller godt 5,1 milliarder kroner - i en statsfond. Fonden skal sikre vandkvalitet og bæredygtighed.

Sagen begyndte i december 2010, da M3 blev anklaget for at have forurenet Minnesota i mindst 50 år med kemikalier, der sivede ned i jorden og senere ud i floden Mississippi River.

I november sidste år meddelte Minnesota, at delstaten er i kontakt med indbyggere, som lider af helbredsproblemer som følge af kemikalierne. Det gælder blandt andet kræft og for tidligt fødte børn.

Tirsdag, da udvælgelsen af nævningene til retssagen gik i gang, satte M3 en stopper for sagen og indgik forlig. Dog afviser selskabet fortsat påstande om forurening.

- Denne aftale afspejler vores engagement i at udvise integritet og drive forretning på en bæredygtig måde, som er til gavn for alle, der bor og arbejder i Minnesota, udtaler vicedirektør i M3 John Banovetz i en meddelelse.

Guvernør i Minnesota Mark Dayton siger, at han er taknemmelig for, at statsanklager Lori Swanson har løst sagen.

- Denne aftale er et enormt vigtigt skridt mod at beskytte helbredet blandt over 67.000 indbyggere i det østlige Minnesota. De fortjener rent og sikkert drikkevand, udtaler guvernøren i en meddelelse.

3M blev grundlagt i Minnesota for mere end 115 år siden og beskæftiger 16.000 mennesker i delstaten.

Guvernør Mark Dayton tilføjer, at selskabets "mange positive bidrag" i vid udstrækning overgår "disse uheldige omstændigheder".

M3 er bedst kendt for sin tape og Post-it-sedler.

/ritzau/dpa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen