Berlingske Business

Amerikansk finansgigant slækker på kreditkravene til boliglån

Billede
Bank of America. Foto:

Flere amerikanske udlåns­virksomheder slækker nu på indkomst- og dokumentationskrav til amerikanere, der ønsker at optage boliglån.

Blandt virksomhederne er Freddie Mac, der begynder et nyt pilotprojekt, der har til formål at gøre det lettere for især førstegangskøbere at optage et boliglån.

Der er dog ikke grund til at sammenligne med situationen før finanskrisen, hvor amerikanere uden job kunne optage såkaldte NINJA-lån uden at have hverken arbejde eller værdier. Det vurderer Johnny Bo Jakobsen, der er chefanalytiker i Nordea og følger USA tæt.

»Vi er langt fra den situation, fordi kreditbetingelserne stadigvæk overordnet set er meget stramme på det område her,« siger han. Hvis tendensen slår igennem mere bredt, kan det styrke væksten, vurderer han. »Det har taget rigtigt lang tid at få tilbagerullet nogle af de markante stramninger, der kom i kølvandet på krisen. Derfor har aktiviteten været relativt moderat. Det er en tendens, jeg har ventet på skulle komme i ganske lang tid.«

USA-ECONOMY/BUDGET

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen