Berlingske Business

Amerikansk detailsalg steg som ventet

Detailsalget i USA udviklede sig helt som ventet i maj. Salget steg med 1,2 pct. på månedsbasis, mens økonomerne ifølge Bloomberg News ventede en stigning måned til måned på netop 1,2 pct.

Tager man bil- og benzinsalget ud, var væksten i detailsalget dog på 0,7 pct. i maj, og det var en spids bedre end ventet. Økonomerne havde sat næsen op efter en fremgang på 0,5 pct.

Og netop sidstnævnte datapunkt har en god sammenhæng med privatforbruget i USA, lyder vurderingen fra Spar Nord, som derfor ser en amerikansk økonomi, der er på vej op i gear.

- Dagens større end ventede stigning i detailsalget og den større end ventede stigning i bilsalget tidligere på måneden indikerer et stærkt privatforbrug i maj og bekræfter, at amerikansk økonomi er på vej godt op i gear efter et miserabelt første kvartal, skriver Christian Mose Nielsen, der er chefstrateg hos Spar Nord, i en kommentar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen