Berlingske Business

Amerikansk delstat sagsøger internetgiganter

FRANCE VIVA TECHNOLOGY
Facebooks topchef, Mark Zuckerberg. Arkivfoto: EPA/ETIENNE LAURENT/Ritzau Scanpix. Foto:

Den amerikanske delstat Washington har lagt sag an mod Google og Facebook. Det sker, fordi de to internetgiganter ikke har efterlevet lokale lovkrav omkring politiske annoncer.

Den økonomiske lovgivning omkring politiske kampagner i delstaten kræver, at annonceudbydere nøje registrerer, hvem der står bag annoncer.

Det skal også være gennemsigtigt, hvem der er med til at finansiere dem, og dette skal offentliggøres. Det siger justitsministeren i delstaten Washington på den amerikanske vestkyst, Bob Ferguson.

I sagsanlægget fra delstaten bliver Facebook og Google beskyldt for ikke at have levet op til de gældende krav på området siden 2013.

- Washingtons lovgivning omkring annoncer gælder alle - uanset om det gælder en lille bys lokale avis eller et kæmpemæssigt foretagende, fastslår Ferguson i en pressemeddelelse.

I det seneste årti har politiske kandidater og komitéer i Washington angivet, at de har betalt omkring 3,4 millioner dollar (21,6 millioner kroner) for annoncer på Facebook.

Beløbet for annoncer hos Google er på 1,5 millioner dollar (9,5 millioner kroner), oplyser justitsministerens kontor.

De to internatgiganter dominerer annoncemarkedet på internettet. De er begge blevet kritiseret for at muliggøre udbredelse af misinformation og opsplittende politiske budskaber, der kan virke afgørende for udfaldet af politiske valg.

Facebook sagde i sidste måned, at det er begyndt at implementere en ny politik. Det betyder, at det skal gøres klart og verificeres, hvem der står bag betalte politiske budskaber.

Dette skridt er taget, efter at Facebook er blevet stærkt kritiseret for at været med til at sprede misvisende og falske informationer under den amerikanske valgkamp - i mange tilfælde ved hjælp af slørede eller skjulte russiske konti.

- De nye værktøjer, som vi introducerer, skaber en ny form for gennemsigtighed i digitale annoncer, siger Facebooks direktør for produktudvikling, Rob Leathern.

/ritzau/AFP

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen