Berlingske Business

Amerikanerne shopper mindre

USA-CONSUMER CREDIT/
ARKIVFOTO. Foto:

Detailsalget i USA faldt i februar med 0,1 pct. på månedsbasis, mens økonomer ifølge Bloomberg News ventede et fald på 0,2 pct. i forhold til januar.

Det viser data fra U.S. Census Bureau tirsdag eftermiddag.

- Detailsalget i USA er ganske vigtigt - ikke alene for amerikansk økonomi, men også for den globale økonomi, da emerging markets (vækstmarkeder, red.) og Kina er på vej ned i gear, skriver Jyske Banks seniorøkonom Kim Fæster i en kommentar til tallene.

Han påpeger, at det amerikanske detailsalget udgør cirka 40 pct. af privatforbruget, som igen udgør omkring 70 pct. af bruttonationalproduktet (BNP). Og detailsalget udgør omkring en fjerdedel af BNP.

- Dermed er detailsalget og privatforbruget afgørende for væksten i USA, og privatforbruget har da også trukket hovedparten af amerikansk vækst de seneste år. Forbruget og dermed detailsalget giver således en vigtig strømpil for væksten i USA, lyder det fra Kim Fæster.

Marks


Januartallene er desuden blevet revideret fra en fremgang på 0,2 pct. mod december til et fald på 0,4 pct., og sammenligningstallet er altså tilsyneladende lavere end tidligere oplyst.

Tager man bil- og benzinsalget ud, var der også en tilbagegang i detailsalget på 0,1 pct. i februar, hvilket på overfladen var bedre end ventet, da markedet havde forudset et fald på 0,2 pct. i dette indeks. Men også her blev januars opgørelse revideret til et fald på 0,4 pct. fra en stigning på 0,1 pct.

I Jyske Bank har man dog fortsat tillid til den amerikanske forbrugers købelyst, da rigtigt mange får nyt job, arbejdsløsheden falder, benzinprisen er halveret, renterne er lave og boligpriserne stiger ganske solidt.

Indkøb

- Vi venter derfor, at privatforbruget udvikler sig noget stærkere fremadrettet, skriver Jyske Bank i kommentaren.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen