Berlingske Business

Aktiekursen strammer over skuldrene: »KJ« skal have H&M op på sybordet

11BUS-Karl-Johan-Persson-09.jpg
ARKIVFOTO: Maja Suslin/Reuters

Karl-Johan Persson er tredje generation af Persson-familien i spidsen for H&M. Men den svenske tøjgigant er røget ind i stiv modvind og ramlet af tronen som Sveriges største børsnoterede virksomhed.

Det er ingen overdrivelse at sige, at Karl-Johan Persson er født med en guldske i munden. Han er barnebarn af H&Ms grundlægger, Erling Persson, og familien sidder stadig på over 70 pct. af de stemmebærende aktier i den svenske tøjgigant. Det gør faderen Stefan til Sveriges rigeste mand, og både Karl-Johan, hans søskende og hans faster er med i den svenske milliardærklub.

Men set fra chefstolen i H&M er han vant til andet end guldskeer. Finanskrisen rasede, da han blev topchef i 2009, og to år senere blev H&M overhalet som verdens største tøjkæde af spanske Inditex, der står bag Zara.

Nu må Karl-Johan Persson så lægge ryg til spekulation om, at hans dage som topchef er talte. H&M trådte ind i 2018 med et kraftigt hak i aktiekursen, efter at tøjgiganten for første gang i over to årtier havde meldt om fald i salget.

(FILE) SWEDEN GERMANY H M

Nu kan selskabet heller ikke længere kalde sig Sveriges største børsnoterede virksomhed. Aktiekursen er ikke set lavere siden januar 2009. Og at det var et halvt år, før Persson blev topchef, kan ruske i selvtilliden hos selv den mest drevne erhvervsleder.

Før jul rykkede Stefan Persson, der stadig er formand, dog sønnen til undsætning. »Vi har den rigtige topdirektør,« udtalte han til Svenska Dagbladet. Og Karl-Johan selv, der siges at være udpræget konkurrencemenneske, har ikke været bange for at erkende fodfejl:

»Vi var ikke tilfredse med 2016, og vi er slet ikke tilfredse med 2017. Det er langt under forventningerne. Vi er i en branche i store forandringer, og vi er selv i en forandringsproces … Men vi har også fejlet,« sagde han før jul til nyhedsbureauet Direkt.

Karl-Johan, der går under tilnavnet »KJ«, kom til chefposten som blot 34-årig og var altså to år yngre end far Stefan, da denne blev H&M-chef i 1982 og satte gang i den globale ekspansion, som nu nok må bremses.

Det gode liv og budgetrejserne

Tredje generation i H&M-førersædet siges at ligne sin far både af ydre og af sind, med en sarkastisk sans for humor og en afdæmpet stil, der gør ham vellidt internt.

Som resten af Persson-familien har han ry for at leve godt i det privatliv, han værner om. Men hos H&M står den på budgetpriser, når han flyver og bor på hotel.

Et gennemgående tema, når han taler om virksomheden, er ordet »langsigtet«, men ifølge analytikere er spørgsmålet, om det lige nu står i vejen for at handle hurtigt på kort sigt.

Karl-Johan Persson står dog fast i troen på H&M, sagde han før jul til Direkt.

»Det er svært for mig at kommentere, når der skrives om chefskifte. Jeg ved bare, at jeg brænder for det her job, og jeg vil gøre mit bedste hver dag for, at H&M får en god udvikling.«

H&M Group måtte notere en svag omsætningsnedgang i perioden fr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen