Berlingske Business

Bundlinjen skrumper, når topchefens nære dør

chef
Adm. direktør i Trollbeads Jan Stig Andersen spiller bold med datteren. I dag er hun 18 år og går i gymnasiet, og far forlod topjobbet i Schweiz for at være mere sammen med hende. Foto:

Eneste undtagelse gælder svigermor, viser undersøgelse fra elite-forsker fra CBS.

Også anden dansk forskning end Michael S. Dahls viser, at topchefen lader sig påvirke af store livsbegivenheder, ligesom alle andre mennesker. Således har CBS-professor Morten Bennedsen vist, at bundlinjen i virksomheden gennemsnitlig forringes med mere end 20 procent, når en CEO mister et barn.

Morten Bennedsen har observeret faldet i to år efter dødsfaldet sammenlignet med to år før. Generelt er faldet større, hvis der er tale om et barn under 18 år og endnu større, hvis det var topchefens eneste barn. Forringelsen af bundlinjen er større for kvindelige topledere, der mister et barn, end for mandlige.

Omvendt med svigermor

Også topchefens forældres død betyder ringere performance i virksomheden, omend nedgangen i det økonomiske resultat er mindre, end når topchefen mister et barn eller en ægtefælle. Undtagelsen er imidlertid, når toplederens svigermor dør. Svigermors død har en lille, men statistisk ikke signifikant positiv indvirkning på bundlinjen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen