Berlingske Business
08:14En guide til en regnskabstung uge for de største danske selskaber

Undgå at betale for meget for din forsikring

Til BT: X- faktor biluheld
Derfor er det vigtigt, at man kigger sig godt for, man skal have ny forsikring. Nogle forsikringsselskaber opkræver gebyrer på op til ti procent for at dele regningen op, og det er jo noget, der kan mærkes. Foto:

Flere forsikringsselskaber lokker med at lette præmiebyrden ved at tilbyde månedlig betaling. Men se dig for, inden du skriver under.

De dage, hvor forsikringspræmien var én, stor, ubehagelig omgang, der skulle betales i starten af året, er ved at være fortid.

Et stigende antal forsikringsselskaber giver efterhånden mulighed for, at kunden kan vælge månedlige eller kvartalsmæssige betalinger i stedet for den årlige.

Men det er ikke ensbetydende med, man som forsikringskunde bare skal sige ja tak, hvis ens forsikringsselskab spørger, om man vil undgå den årlige præmie, lyder advarslen fra Martin Jørgensen, som er medstifter af den privatøkonomiske prissammenligningsportal Mikonomi.dk.

Alm. brand

- Fordelen ved månedlig betaling er, at man som kunde ikke skal ud og betale i én, stor årlig portion, hvilket kan presse ens økonomi. Ulempen er dog, at det kan være forbundet med ekstraudgifter, siger Martin Jørgensen og tilføjer:

- Derfor er det vigtigt, at man kigger sig godt for. Nogle forsikringsselskaber opkræver gebyrer på op til ti procent for at dele regningen op, og det er jo noget, der kan mærkes.

Mikonomi.dk har på vegne af Ritzau Fokus undersøgt, hvilke løsninger forsikringsselskaber tilbyder på området.

Det samlede billede viser, at forsikringsselskaberne i stigende grad satser på månedlige betalingsmuligheder, men også at gebyrgribben stadig flakser over feltet.

anne mette toftegaard

Martin Jørgensen oplever dog, at muligheden for månedlig eller kvartalsmæssig betaling efterhånden er et vigtigt konkurrenceparameter for forsikringsselskaberne.

- Kunderne efterspørger løsningen, og det presser de selskaber, der ellers ikke har tilbudt det. Sagen er, at flere og flere kunder allerede har månedlig betaling, og det bliver andre selskaber nødt til at matche. Kunderne siger simpelthen, at det er en for stor udgift, hvis de skal skifte tilbage årlig betaling, siger Martin Jørgensen.

Hos Finanshuset i Fredensborg understreger direktøren, Kim Valentin, at månedlig betaling på ingen måder er gratis.

Dermed ikke sagt, at den privatøkonomiske rådgiver mener, at man holde sig fra af månedlig betaling, men man skal sætte det ind i et større regnestykke i ens egen økonomi.

Trygforsikring

- Der er jo grundlæggende tale om et simpelt regnestykke. Hvad er de samlede udgifter? Hvor betaler man mest eller mindst? Og så skal man indregne de udgifter, man kan have, hvis man eksempelvis har en kassekredit, man trækker på for at kunne betale en stor, årlig præmie. Den er ikke gratis, siger Kim Valentin og tilføjer:

- Hvis man omvendt allerede har pengene, så bliver det nemmere at sammenligne forsikringspriser. Men man skal huske at få alle tallene med i regnestykket - også gebyrerne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen