Berlingske Business
10:32Efter regulær mareridtsuge: Sydafrikansk selskab stiger igen 

Stort opgør i forsikrings-branchen

TRYG
Forsikringsselskaberne gør, hvad de kan, for at holde uvildige rådgivere og mæglere uden for markedet. Dermed hindrer de den konkurrence, som ellers efterspørges på markedet for forsikringer til privatkunder. Det mener direktør for forsikringsmæglerkoncernen Aon og formand for forsikringsmæglerforeningen Søren Lindbo. Foto:

Forsikringsselskaberne gør, hvad de kan for at forhindre konkurrence på privatkunder og små erhverv, mener mæglere i frontalt angreb på forsikringsselskaberne.

Forsikringsselskaberne gør, hvad de kan, for at holde uvildige rådgivere og mæglere uden for markedet. Dermed hindrer de den konkurrence, som ellers efterspørges på markedet for forsikringer til privatkunder. Det mener direktør for forsikringsmæglerkoncernen Aon og formand for forsikringsmæglerforeningen Søren Lindbo.

»Der er ingen tvivl om, at selskaberne gør, hvad de kan for at undgå konkurrence på privatkunder og små erhverv. Derfor tjener de også rigtig gode penge på de private og små erhverv i Danmark, mens de næsten ikke tjener penge på markedet for store virksomheder, som er domineret af uvildige mæglere.«

Ifølge Søren Lindbo er forskellen, at forsikringsmæglerne er meget aktive ved rådgivning af de største virksomheders forsikringsbehov. Men det er ikke muligt at skabe en forretningsmodel med lignende rådgivning af privatkunder og mindre virksomheder, for det modsætter selskaberne sig konsekvent, fordi de ikke tilbyder en lavere forsikringspris, når mægleren er mellemmand. Denne funktion gør ellers, at selskaberne slipper for omkostningerne til at sælge forsikringerne, og det kan være en stor del af første års forsikringspræmie, der går til distribution, dvs. typisk selskabets egne assurandører:

»Mange private husstande betaler raskvæk 20-25.000 kr. om året til forsikring. Vi kan sagtens kunne rådgive dem til bedre og billigere dækning, men det kræver, at vi får en nettopris uden salgsomkostninger hos forsikringsselskabet. Ellers skal kunden betale os oveni. Og så hænger det ikke længere sammen. Men det afviser selskaberne,« forklarer Søren Lindbo, der for nylig fik opbakning til sine tanker i en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det kunne f.eks. være ved at tilbyde ydelser, »hvor forbrugerne alene betaler, hvis mægleren finder en bedre forsikringsløsning eller ved at tilbyde, at forbruger og mægler deler en evt. gevinst ved at skifte forsikringsudbyder.«

I brancheforeningen Forsikring & Pension (F&P) vil man derimod ikke hjælpe forsikringsmæglerne ind på markedet:

»Mæglerne er mere end velkomne som rådgivere for kunderne, men de skal ikke regne med, at forsikringsselskaberne vil betale for det. Det må de i øvrigt heller ikke,« siger F&Ps vicedirektør Carsten Andersen, som ikke tror på, at forsikringsselskaberne kan spare omkostninger, hvis kunden kommer med en mægler i hånden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen