Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

Sløv konkurrence koster forsikringskunderne dyrt

til bm f business Agnete Gersing
I et synspunkt i Berlingske i dag slår Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, fast, at forsikringsmarkedet ikke er så velfungerende, som det kunne være. Foto:

Det er gode tider for forsikringsselskaberne. Senest har Tryg præsenteret et overskud på 2,2 mia. kroner, og nu advarer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om manglende konkurrence.

Mens forsikringskundernes præmier fortsætter med at stige, genererer forsikringsselskaberne milliardstore overskud til deres ejere. Selskaberne har for nemt spil, og der er ikke nok konkurrence på forsikringsmarkedet, lyder kritikken fra flere sider.

I et synspunkt i Berlingske i dag slår Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, fast, at forsikringsmarkedet ikke er så velfungerende, som det kunne være.

»Forbrugerne vil nyde rigtig godt af et forsikringsmarked, hvor selskaberne konkurrerer benhårdt på alle parametre. Det er desværre ikke det marked, vi ser i dag,« skriver hun og rejser samtidig spørgsmålet, om forsikringsselskaberne samlet set satser på, at branchen som helhed har det fredeligere, hvis konkurrencen ikke er knivskarp.

Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet, påpeger, at forbrugerne typisk bliver hængende for længe i det samme selskab, fordi forsikringer er forbundet med ulykke, og det gider forbrugerne ikke tænke på.

»Det betyder, at der er frit slag for forsikringsselskaberne til at hæve priserne efter forgodtbefindende. Det er selvfølgelig usundt for konkurrencen, for når der ikke er nogen konkurrence, betyder det også, at der ikke er nogen tilskyndelse til at konkurrere på priserne, og så kommer vi til at betale for meget,« siger han.

På baggrund af den gunstige situation i det forgangne år, hvor vi bl.a. undgik store vejrskader, kunne Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, præsentere et overskud på hele 2,2 mia. kr.

En gennemgang af Trygs årsrapporter viser, at mens selskabets erstatningsudgifter er steget med 50 pct. i årene fra 2000 til 2012, er præmieindtægterne vokset 82 pct.

På baggrund af det gode resultat udlodder Tryg 2,4 mia. kr. til sine aktionærer, mens der umiddelbart ikke er nogen præmienedsættelse på vej til kunderne. Det skal man heller ikke forvente fra Tryg, siger forsikringsanalytiker i Nykredit Ricky Steen Rasmussen.

»Problemet er, at man meget nemt kommer til at indgå i en priskrig, som kan være til skade for sektoren. Og jeg tror ikke, at der er nogen af de store selskaber, der ønsker priskrig. Det går jo ganske udmærket i øjeblikket,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen