Berlingske Business

Sikkerhedsstyrelsen finder fejl i hver anden tilstandsrapport

a
Foto:

1.000 tilstandsrapporter udtaget til kontrol, næsten hver anden udløser påtale.

I perioden fra juni til december sidste år gennemførte Sikkerhedsstyrelsen tekniske gennemgange af op mod 800 tilstandsrapporter. På den baggrund måtte Sikkerhedsstyrelsen påtale fejl og mangler i 44 procent af tilstandsrapporterne, mens kontrollen udløste to egentlige disciplinærsager, oplyser Mette Cramon, kommunikationschef hos Sikkerhedsstyrelsen, til Politiken tirsdag.

Fejl og mangler dækker over alt fra mindre forhold i et enkelt punkt til forkert karaktergivning.

»Det kan også være tage, hvor den beskikkede giver en anmærkning for en manglende gangbro, selv om dette ikke er en fejl, eller at tagnedløbet ikke er ført til brønd«, forklarer Mette Cramon tiol Politiken.

De to disciplinærsager er endnu ikke afgjort, og Sikkerhedsstyrelsen kan ikke udtale sig om, om de beskikkede får tilkendt en advarsel, bøde eller frakendt beskikkelse.

Byggesagkyndig.nu er en privat uvildig rådgivende virksomhed, som blandt andet rådgiver boligkøbere, der står med en tilstandsrapport, de ikke kan få til at give mening.

»Jeg har set mange af de rapporter, og jeg kan skrive under på, at der er mange fejl og mangler. Det kan være ting, der åbenlyst er overset eller meget generelle formuleringer. Det stiller kunderne helt forkert. Problemet er, at markedet lige nu handler om at være hurtigst og billigst, og det kommer der ikke de bedste rapporter ud af«, siger Kristan Svendsen, der er direktør i Byggesagkyndig.nu, til Politiken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen