Berlingske Business

Samlino tog forsikringspriser fra konkurrent

q
Foto:

I stedet for at hente forsikringspriser direkte hos forsikringsselskaberne tog sammenligningsportalen Samlino priser fra konkurrenten Forsikringsguiden uden tilladelse fra Forsikring & Pension. Forsikring & Pension har nu stoppet metoden.

Når sammenligningsportaler viser forbrugeren en oversigt over forsikringsselskabernes priser, sker det som regel ved, at sammenligningsportalen ved hver enkelt søgning henter friske priser direkte fra forsikringsselskaberne.

Men i en periode har sammenligningsportalen Samlino sprunget over, hvor gærdet er lavest, og blot hentet priser hos konkurrenten Forsikringsguiden. Dermed slap Samlino for at bruge penge og kræfter på at udvikle en robot, der ved hver søgning henter priser på alle forsikringsselskabernes sider.

Forsikringsguiden er udviklet i samarbejde mellem brancheorganisationen Forsikring & Pension og Forbrugerrådet Tænk. Hos Forsikring & Pension siger under­direktør Hans Reymann-Carlsen, at organisationen er klar over Samlinos metode.

»Ja, det er vi, og vi overvejer, hvad vi skal gøre ved det,« siger Hans Reymann-Carlsen.

I første omgang er metoden stoppet. Ifølge Hans Reymann-Carlsen er der ikke givet tilladelse til Samlino, og man skal opfylde en række kriterier, hvis man vil gøre brug af Forsikringsguidens informationer. Blandt andet lægges der vægt på, at også forsikringernes vilkår fremgår, og at man ikke blot gengiver priserne.

»På Forsikringsguiden står der, at hvis man bruger forsikringsoplysninger fra guiden, så skal man gøre det i sin helhed og ikke kun gengive dele af det. Derudover skal man selvfølgelig gengive guiden som kilde, og det skal være efter aftale med os,« siger Hans Reymann-Carlsen.

Hos Samlino siger direktør Kristian Pitzner-Jørgensen, at årsagen til, at Samlino benyttede metoden, er, at Samlino ønsker at kunne vise så mange selskabers priser som muligt, og at Samlino mener at have fået tilladelse fra anden side.

»Vi trækker priser dels gennem nogle direkte samarbejder (med agenturer og selskaber, red.), hvor vi har direkte adgang til deres beregner, og så trækker vi nogle priser fra Forsikringsguiden. Vi ville gerne have en direkte indgang til Forsikringsguiden. Vi spurgte Forbrugerrådet Tænk om det, og de sagde, at vi bare kunne trække priserne online fra Forsikringsguiden. Så det er på baggrund af den aftale, at vi gjorde det,« siger han.

På Forsikringsguiden fremgår det dog klart, at det aldrig vil være loyal gengivelse kun at citere priser fra Forsikringsguiden uden at sammenholde priserne med dækningsvilkårene, og at »gengivelse, distribuering og/eller modificering af indholdet på Forsikringsguiden, som relaterer sig til kommerciel brug, alene må ske med forudgående, skriftlig, tilladelse fra Forsikring & Pension«.

I øjeblikket tager Samlino ikke priser fra Forsikringsguiden, og Kristian Pitzner-Jørgensen siger, at Samlino retter ind.

»Det kan godt være, at vi skal kigge nærmere på, hvordan vi gengiver de enkelte priser, så det bliver mere nuanceret og i overensstemmelse med, hvad der står i Forsikringsguidens betingelser. Det må vi kigge nærmere på,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen