Berlingske Business

Råd savner kamp om forsikringskunder

stormskade
Selv stormen i oktober, der blandt andet fik dette stillads på Frederiksberg til at bukke under, kan ikke ændre på, at forsikringsselskaberne også i år tjener mange penge. Arkivfoto: Mads Nissen

De store overskud hos forsikringsselskaberne er blevet en sovepude, mener Forbrugerrådet Tænk og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der efterlyser øget konkurrence. Forsikringsselskaberne afviser kritikken.

De store forsikringsselskaber skal lade være med at stille sig tilfredse med deres store overskud og i stedet se at få øget konkurrencen om kunderne.

Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, efter at store selskaber som Tryg, Topdanmark og Alm. Brand alle har præsenteret regnskaber for de første tre kvartaler af 2013, hvor det klare billede er en fortsat voksende indtjening.

»Jeg så gerne, at de her pæne tal hos forsikringsselskaberne gav sig til udtryk i nedslag i priserne på forsikringsmarkedet. Men jeg ser desværre ikke den store konkurrence på det her marked,« siger Mads Mølgaard Braüner, jurist i Forbrugerrådet Tænk.

De tre forsikringsselskabers nøgletal combined ratio, der viser selskabets udgifter for hver 100 kr. i indtægter, er faldet kraftigt over de seneste tre år og ligger nu på henholdsvis 87,3, 88,5 og 85,1.

Bag tallene er et fald i selskabernes udbetaling af erstatninger, fordi vejret igennem lang tid har været mildt, og de derfor har undgået de værste stormskader med høje erstatninger til følge. Selv stormen i oktober, der vil trække combined ratio opad, kan ikke ændre på, at forsikringsselskaberne også i år tjener mange penge.

skybrud

Også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kritiserer forsikringsbranchen for manglende konkurrence. Tidligere på året stillede styrelsens adm. direktør, Agnete Gersing, spørgsmålstegn ved, om den manglende konkurrence er et bevidst valg fra branchen, der altså nyder godt af manglen på priskrig selskaberne imellem.

»Forbrugerne vil nyde rigtig godt af et forsikringsmarked, hvor selskaberne konkurrerer benhårdt på alle parametre. Det er desværre ikke det marked, vi ser i dag,« lød det fra Agnete Gersing.

Styrelsen siger til Berlingske Business, at intet har ændret sig over året efter deres mening, og at de derfor fastholder kritikken.

Forsikringsselskaberne ser dog ingen problemer og oplever selv, at der er masser af kamp om kunderne.

»Jeg synes, at der er rigelig konkurrence. Der kæmpes hårdt, og konkurrencen er under skærpelse, kan vi mærke. Vi har flotte vækstprocenter i vores skadesforsikringsmarked, men vi kan også se, at der er nogle, der også gerne vil have vækst, som konkurrerer rimelig hårdt på vilkår og priser,« siger Søren Boe Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand og fortsætter:

»Vi tager kampen op de steder hvor det giver mening i forhold til at tjene penge, og de steder, hvor nogle går amok på prisen, er det ikke vores game. Vi ønsker at drive en sund forretning.«Hvordan ser du forsikringsmarkedet ændre sig i de kommende år?

»Jeg tror ikke, at der sker de store bevægelser på den korte bane. Der har været en fornuftig indtjening hele vejen rundt, der betyder, at der ikke bliver den store konsolidering på den korte bane,« siger Søren Boe Mortensen.

Mads Sixhøj

Heller ikke Topdanmark forventer at justere på priserne i den nærmeste fremtid. Ifølge adm. direktør Christian Sagild ligger Topdanmark på det niveau af combined ratio, som de gerne vil.

»Vi har en målsætning i Topdanmark om at have en combined ratio, der ligger i niveauet omkring 91. Det er en målsætning, som skal forstås på den måde, at hvis man har højere end 91, skal man have taget nogle initiativer til at gøre sig mere lønsom. Men det betyder også, at hvis man ligger under 91, skal man måske satse på at komme deropad. Det vil sige lave nogle konkurrencemæssige tiltag, der betyder, at man er mere attraktiv,« siger Christian Sagild. Men I har ligget under 91 i flere år. Er det så ikke på tide med de tiltag?

»Nej, vi ligger på 88,5 nu, men vores forventning til hele året er mellem 91-92, blandt andet på grund af stormen. Man kan ikke måle det på kvartaler, for der sker en masse ting hele tiden. Man skal se det over et længere stræk, og der har vi ligget i niveauet 90-93 i de seneste fire-fem år,« siger Christian Sagild.

Hos Forbrugerrådet Tænk anbefaler Mads Mølgaard Braüner, at kunderne tager kampen op med selskaberne og simpelthen stemmer med fødderne.

»Forbrugerne er for loyale og skal skifte meget mere. Vores undersøgelser viser, at der er mange penge at spare på de forskellige forsikringer. På en almindelig indboforsikring kan det være op til 4.000 kr., og på bilforsikringer kan der være endnu større prisforskelle. Forbrugerne må gerne være mere aktive og tjekke deres forsikringspris en gang om året,« siger Mads Mølgaard Braüner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen